Zo maak je een visie met je MT: stap 1 en 2

Als ondernemer sta je altijd met één been in de toekomst. Maar het maken van een bedrijfsvisie waar je mensen wat mee kunnen is lastig. Al helemaal als je samen met je MT tot een heldere visie wil komen. 

We leven in een tijd waarin er veel aan het verschuiven is in de wereld. 

  • Logistieke ketens blijken kwetsbaar te zijn.

  • De energietransitie is niet meer te negeren.

  • Het tekort aan goed geschoold personeel is chronisch geworden.

Je voelt dat jullie hier iets mee moeten met het bedrijf. Maar waar moet je beginnen?

Dit artikel geeft je de eerste 2 stappen die je met je management team nog deze maand kunt zetten.

Dit is jouw bedrijf nu

Er is werk genoeg. Jullie mogen niet klagen en sommige weken is het allemaal maar net bij te benen. Je overweegt nieuwe personeel aan te nemen. Maar je hebt geen tijd om ze te vinden. Het MT-overleg verzandt 9 van de 10 keer in operationele vragen: 

  • Welke problemen zijn er?

  • Hoe gaan we ze oplossen.

  • Snel weer aan de slag.

Je personeel staat onder druk. Ze zijn onrustig en vragen zich openlijk af waar het bedrijf heen gaat. 

Jij hebt wel een idee. Maar met het MT zijn jullie er nog niet uit. Er worden omzetdoelen gesteld. Jullie willen grotere klanten. Er wordt gepraat over groei. Maar hoeveel? En waarom? Je kunt het eigenlijk niet uitleggen. Als leider voel je je op dat gebied tekort schieten.

In het verleden  is er wel eens met een adviseur een strategisch plan gemaakt. Het verslag was prachtig maar in de praktijk konden jullie er weinig mee. 

Het kan anders, en je kunt het zelf doen. Lees verder en ontdek welke twee stappen je als eerste kunt nemen om een begin te maken met een heldere koers voor de toekomst.

Stap 1: Evalueer jullie positie nu • 1 halve dag

Wat? 

Jullie onderneming heeft een flinke reis afgelegd. Pak de kaart er eens bij en bekijk hem van een afstand. Wat is er eigenlijk allemaal gebeurd onderweg? Wie zijn jullie geworden door de jaren heen?

Verwoord samen in een paar zinnen en beelden:

  • Wat doen jullie en voor wie?

  • Wat is jullie positie in de markt?

  • Wat heeft jullie gedreven, door de jaren heen?

Waarom?

Als je niet weet wat het bestaansrecht van je organisatie is, kun je geen lijn naar de toekomst trekken. Je blijft dan hangen in nietszeggende doelstellingen als "de grootste worden" of "meer omzet". Een bedrijf bestaat uit mensen, jullie zijn mensen en jullie willen wat betekenen. Sta daar dus bij stil.

Hoe dan?

  • Doe een portfolio analyse van 1 jaar, 2 jaar en 3 jaar terug. Ontdek de grote patronen.

  • Beschrijf jullie propositie zo scherp mogelijk. Gebruik de 6 stappen van een propositie of de 3 stappen van een elevator pitch.

  • Doe een sterkte zwakte analyse met een divers team (niet alleen MT ook uitvoerend personeel)

Verken de wereld om je heen • 1 halve dag

Wat?

Nu je beter weet wie jullie zijn en waar jullie nu staan in de markt, kijk je eens om je heen. Klim naar het hoogste punt in de buurt en verken de omgeving. Wat zie je voor grote trends? In welke transities zit dit land, Europa, de wereld? En waar krijgen jullie als bedrijf zeker mee te maken?

Waarom?

De toekomstbestendigheid van je bedrijf valt of staat met de rol die jullie spelen in het grotere geheel. Je kunt wel fantastische stoommachines blijven produceren maar als iedereen een Tesla wil, ben je als bedrijf niet meer relevant.

Hoe dan?

  • Doe een trendanalyse langs een aantal thema's. Bijvoorbeeld: innovatie/ verdienmodellen / arbeid en inzet / talentontwikkeling / leiderschap en samenwerking / logistieke ketens.

  • Beschrijf meerdere marktscenario's voor de komende 3 tot 5 jaar.

Conclusie

Er is nooit een goed moment voor visieontwikkeling en strategische planning. Jullie zijn geworden wie jullie zijn met hard werken. Jullie weten altijd met creatieve oplossingen te reageren op onverwachte problemen.

Maar je klanten zullen steeds vaker vragen naar jullie plannen voor de toekomst. Je medewerkers willen weten waarom ze bij je zouden blijven. Je hebt antwoorden nodig die langer houdbaar zijn dan een jaar. 

En nu kun je er mee beginnen. Wacht hier niet meer mee want je bedrijf verdient meer dan alleen de keiharde inzet van al je mensen. Je bedrijf verdient het om nog lang relevant te blijven. 

Het liefste wil je mee kunnen denken in de hier beschreven stappen. Met een sterke facilitator haal je nog meer uit de tijd die jullie er in steken. We begeleiden dit soort processen wekelijks. Stuur ons een bericht via het contactformulier als je hier meer over wil weten. We helpen je graag vooruit!

Foto: Mael Balland

Vorige
Vorige

Met deze methode leer je jouw ideale klanten ècht kennen

Volgende
Volgende

De doe-het-zelf website scan: in 1 uur weten wat er beter kan aan jullie website.