De doe-het-zelf website scan: in 1 uur weten wat er beter kan aan jullie website.

Een bedrijf zonder website is ondenkbaar tegenwoordig. Waarschijnlijk ben jij net als de meeste bedrijfseigenaren met personeel: jullie website verdient wel weer wat aandacht maar dat is niet je grootste zorg.

Er zijn vacatures te vullen, klanten die aan je trekken en achterlopende betalingen. 

Online zichtbaarheid is voor veel bedrijfseigenaren een punt van aandacht.

  • Maken we wel genoeg content?

  • Zijn we wel vindbaar?

  • Zijn we wel top-of-mind bij onze klanten?

In dit artikel lees je hoe je in korte tijd kunt bepalen welke website aanpassingen van strategisch belang zijn voor je bedrijf.

Stap 1: Wat voor website hebben we?

Een website is net als een pand of een machine: het is een bedrijfsmiddel. Het vraagt om een investering vooraf en als je het goed doet, rendeert die investering. Dat het rendeert merk je aan wat het je onder de streep oplevert:

  • Het levert je nieuwe klanten op.

  • Het levert je extra omzet op.

  • Het vergroot de merkwaarde van je bedrijf.

Sta er dus weer even bij stel: wat is het primaire doel van onze website? Wat moet het ons in ieder geval opleveren waardoor jij weet: dat is het geld dubbel en dwars waard.

Stap 2: Ken je ideale bezoeker

Ga eens in gedachten op de schouder van een nieuwe bezoeker zitten en stel je voor dat je in haar of zijn hoofd kunt kijken. Beantwoord deze twee vragen:

  1. Wat zijn de kenmerken van deze potentiële klant?

  2. Wat denkt of zegt zij tegen zichzelf?

De eerste vraag gaat over je doelgroep: voor wie is je website gemaakt. De website van The Main Thing is bijvoorbeeld gemaakt voor bedrijfseigenaren in Nederland met minder dan 50 medewerkers die niet toe komen aan hun ambities voor de lange termijn.

De tweede vraag gaat over de relevantie van je bedrijf: welk probleem los je voor anderen op. Een bezoek aan je website is relevant voor je doelgroep, als je ze een relevant antwoord kunt geven op een vraag die ze bezighoudt.

Maak een lijst van urgente vragen waarmee je doelgroep rond loopt.

Stap 3: Check je content

Als je een lijst hebt van vragen die je wil beantwoorden voor je ideale bezoeker, dan kun je per vraag nagaan of je site daar een antwoord op geeft.

Inventariseer alle pagina's die jullie online hebben en match ze met zo veel mogelijk vragen op je lijst.

Markeer relevante vragen die je nog niet hebt beantwoord. Deze kun direct in je content agenda zetten.

Omcirkel de meest belangrijke vragen waar je je doelgroep mee kunt helpen. Heb je al informatie op je website die bij zo een vraag passen? Zet die pagina's dan op je 'review' lijst. Dit zijn de pagina's die waardevol zijn voor je bezoeker. Het is dus 'time well spent' om de teksten en de gebruiksvriendelijkheid te checken.

Stap 4: Doe het werk

Je hebt nu in korte tijd inzicht gekregen in de pagina's die het meest relevant zijn voor nieuwe bezoekers. Ook weet je waar je nog kansen hebt voor nieuwe waardevolle content.

Besluit nu waar je tijd in wil steken, wie je daarvoor het beste kunt inzetten (je copywriter, je webdesigner, een medewerker van de klantenservice?).

Houd de doelstelling van je website (stap 1) daarbij goed in het oog. Wil je leads genereren? Dan is de juiste tekstopbouw belangrijk.

Wil je iets verkopen, dan is gebruiksvriendelijkheid van de site een aandachtspunt.

Conclusie

Je website is als je bedrijfspand en je machines. Ze kosten geld en hebben onderhoud nodig. Als je een machine niet regelmatig smeert krijg je problemen.

Als je je website niet regelmatig evalueert, heb je wel de kosten maar niet het rendement.

Met deze eenvoudige en gestructureerde scan, kun je zonder kostbare hulp van je marketingpartner of webdesigner de impact van je website vergroten.

Wil je deze website check nog gemakkelijker maken? Ik heb een handig canvas ontwikkeld dat ik met klanten gebruik voor deze scan. Vraag hem gratis aan! Stuur me een bericht in de commentaren of via een DM.

Credits: Photo by Victoriano Izquierdo on Unsplash

Vorige
Vorige

Zo maak je een visie met je MT: stap 1 en 2

Volgende
Volgende

Ontdek de unieke waarde van je bedrijf in 5 stappen