Ontdek de unieke waarde van je bedrijf in 5 stappen

Wil je weten of jouw bedrijf onmisbaar is? Doek je bedrijf dan nog vandaag op. En tel het aantal mensen dat luidkeels gaat protesteren.

Een relevant bedrijf is onmisbaar

Begin 2019 dreigde KPN om XS4ALL op te laten gaan in KPN. Tienduizenden XS4ALL klanten protesteerden. Voor hun was dit bedrijf onmisbaar.

Het merk en het bedrijf stonden voor vrijheid, veiligheid en eerlijkheid. En voor hen was XS4ALL de enige internet provider op de markt die dat waar kan maken. 

De meerwaarde van een bedrijf is 1 op 1 gekoppeld aan de betekenis die het heeft in de hoofden en harten van mensen. Bitcoin heeft meer betekenis dan Filecoin. Bitcoin staat voor de potentie van een nieuw geldsysteem dat nieuwe financiële vrijheid geeft. Bitcoin is een uniek verhaal. 

Filecoin is gewoon de zoveelste crypto.

Jouw bedrijf is ook bijzonder. Lees verder en ontdek de unieke kern van je bedrijf!

Elk bedrijf heeft een unieke meerwaarde

Je bedrijf maakt winst. Die winst staat voor de meerwaarde die je levert. Meerwaarde is onlosmakelijk verbonden met de betekenis van jullie werk voor klanten. Wat jullie doen heeft betekenis voor klanten. Want met jullie werk kunnen zij werken aan het realiseren van hun doelen, wensen en dromen. 

Betekenis maakt je bedrijf waardevol. Praat ik hier over merkwaarde? Ja. En meer dan dat. De unieke kern van je bedrijf is de bron van levensenergie van je organisatie. Je medewerkers hebben die energie nodig om gemotiveerd te blijven. Je klanten hebben die energie nodig om verrast te kunnen worden. Je leveranciers hebben die energie nodig om blij met jullie relatie te kunnen zijn.

Jij als ondernemer hebt die energie keihard nodig om elke dag weer met frisse moed er tegenaan te gaan.

Wil je die bron van ondernemersenergie aanboren? Ga er dan nu voor zitten en maak je unieke kern, je Main Thing, glashelder.

Ken jezelf, vind je Main Thing 

Je hebt het volgende nodig om je unieke kern te vinden:

  • 1 dag: ongestoord de tijd zonder onderbrekingen.

  • Een kernteam: een divers team dat je bedrijf door en door kent.

  • Afstand: een andere locatie dan waar je altijd bent.

  • Focus: bespreek geen andere onderwerpen, omdat je nu toch bij elkaar zit.

  • Een proces dat werkt (dat ga ik je nu geven)

Start nu met het beschrijven van wat jullie bedrijf uniek maakt:

STAP 1: Vertel elkaar verhalen uit het verleden van het bedrijf. Hoe we zijn begonnen. De hoogste bergen, de diepste dalen.

STAP 2: voor alle verhalen verzamel je de betekenis die jullie in dat verhaal hadden voor je omgeving. Waar stond het bedrijf toen voor, gezien door de ogen van anderen?

STAP 3: vat je uitkomsten samen en vind de rode draad. Welke patronen worden er zichtbaar? Welke thema’s komen steeds weer terug?

STAP 4: Vind de waarheden van je bedrijf. Dit zijn de kernovertuigingen die jullie gedrag door de jaren heen altijd weer heeft bepaalt.

STAP 5: Vind de beste invulling van onderstaande zin om tot een kernachtige beschrijving van jullie Main Thing te komen:

Wij bestaan om [..onze unieke bijdrage aan het leven van anderen..]

zodat [..het hoger doel waar wij aan bijdragen..]

omdat we geloven dat [..jullie kernovertuigingen..].

Je weet dat je de juiste woorden te pakken hebt als je kippenvel krijgt als je het uitspreekt. Alleen als er een emotionele reactie los komt ben je klaar.

Bovenstaand proces wordt in detail beschreven in het boek “Find your why” van Simon Sinek.

Dit maakt ons uniek... en nu?

Anders zijn voelt ongemakkelijk. Als je uniek bent steek je met je hoofd boven het maaiveld uit. Wil je dat? Natuurlijk wil je dat! Je wil dat je bedrijf meer zichtbaar en onderscheidend is. 

En je wil het ook niet. Want je het stemmetje in je hoofd zegt:

  • Wat als klanten ons arrogant vinden?

  • Wat als we te extreem anders zijn en we verliezen klanten?

  • Wat nou als ik niet uit mijn woorden kom?

Een paar tips voor je als je hier mee worstelt: 

  • Vind je eigen woorden. De formule is slechts een vertrekpunt.

  • Test het in een echt gesprek. Merk op wat er bij jou en wat er bij de ander gebeurt.

  • Wees mild voor jezelf als het niet in 1x lukt.

  • Herinner jezelf aan het gevoel dat je kreeg toen je met je kernteam de essentie had geraakt.

  • Laat de zin op je inwerken en laat hem daarna los. Merk eens op wat er verandert in hoe je over je bedrijf praat.

Er is nooit een goed moment voor

Als je de toekomst van je bedrijf waardevol vindt, begin je hier nog deze week mee. Als je vastloopt zijn er altijd mensen om je heen die je kunnen helpen. Kom je er dan nog niet uit? Neem dan contact op via het contactformulier. Of bel ons op 0341 - 23 11 11. We doen dit dagelijks en met plezier. We helpen je graag vooruit!

Foto door Nikolai Chernichenko op Unsplash

Vorige
Vorige

De doe-het-zelf website scan: in 1 uur weten wat er beter kan aan jullie website.