Stop met Leiding geven

Tegenwoordig hoor je steeds vaker over organisaties waar mensen zich van werkvloer tot aan de leiding eigenaar voelen van het bedrijf.

  • Ben jij ook op zoek naar meer betrokkenheid bij je medewerkers?

  • Geef je leiding aan een team?

  • Wil je meer pro-activiteit zien bij het oplossen van fouten?

Dan is dit artikel speciaal voor jou. Zeven tips om te komen tot een zelflerende teamcultuur.

Een hondenbaan

John is ten einde raad. Hij weet gewoon niet meer hoe hij zijn team zo ver kan krijgen dat ze zelf een beetje gaan nadenken over wat ze aan het doen zijn.

John is samen met een team van 7 medewerkers verantwoordelijk voor het klaarmaken van de bestellingen bij een middelgroot productiebedrijf in verpakkingsmachines. Elke klant heeft een eigen aanpak nodig. Elke machine is op maat gemaakt. Het aantal bestellingen is het afgelopen jaar met ruim 20% gestegen.

John bereid elke dag goed voor. Hij neemt alle orders een dag van te voren één voor één door. Hij loopt alle teamleden langs en geeft ze extra instructies waar ze vandaag op moeten letten. 

En toch gaan er elke week weer leveringen de mist in. Waarom krijgt hij het bij zijn medewerkers maar niet tussen de oren wat voor hem klip en klaar is? 

Er zit meer in je team dan je denkt.

Sinds de uitvinding van de lopende band in de 19e eeuw zijn teams al bezig met productiewerk. Het kan toch niet zo zijn dat we anno 2021 nog steeds geen betere manier van organiseren hebben? Ook John is daarover aan het nadenken: "Er moet toch een betere manier zijn dan hoe we het nu doen?"

7 tips voor zelflerende teams

Je verandert het gedrag in je team niet van de ene op de andere dag.

Toch kan het sneller gaan dan je voor mogelijk houdt. Hier zijn 7 tips die je kunt toepassen in de manier waarop je met je team samenwerkt.

  1. Zeg niet alleen wat er moet gebeuren, vertel ook het verhaal achter het werk. Neem je team mee in de reden achter je werkwijze.

  2. Kom uit voor je eigen missers en leer er openlijk van. Laat ze zien wat je van ze verwacht door het voor te leven.

  3. Gebruik spanning in je team als brandstof voor verbetering. Zie weerstand als de behoefte bij de ander om eigenaarschap te willen nemen.

  4. Houd overleg gericht op actie. Ga niet in discussie. Luister, vraag naar hoe het beter kan en laat ze het bewijzen.

  5. Geef je team de tijd en ruimte voor vallen en opstaan. Leren kost tijd. Tijd die je nu verliest win je over 3 maanden dubbel terug.

  6. Sluit de feedback lus. Koppel reacties van klanten terug, zowel positief als negatief.

  7. Stop met het geven van instructies. Deel het gewenste resultaat en geef ze de verantwoordelijkheid het te behalen.

Mensen zijn geen computers

Als je een computer instructies geeft en hij doet niet wat je wil, dan ligt het nooit aan de computer. Je kunt wel met de computer in discussie gaan over het gebrek aan eigenaarschap of zijn ongeïnteresseerde houding. Maar daar kom je niet veel verder mee.

Met mensen gaan we anders om. We weten dat ze zelf prima kunnen nadenken. Ze zijn in staat om zelfstandig naar hun werk te komen en weten ook prima wat ze willen doen als ze weer thuis zijn. Maar gek genoeg komt het nog vaak voor dat we in de uitvoering mensen instructies geven alsof het een computer betreft. 

Elke dag een betere teamleider 

De oplossingen in dit artikel zijn niet altijd even gemakkelijk door te voeren. Maar ze zijn wel simpel. En het voordeel daarvan is dat je ze in experimenten van 2 weken kunt gaan testen. Niet allemaal tegelijk natuurlijk. Maar één voor één.

  • Heb je ècht behoefte aan een gezondere teamcultuur?

  • Wil je serieus werk maken van jullie voornemen om elkaar meer aan te spreken?

  • Wil je de belofte om het elke dag een stukje beter te doen daadwerkelijk realiseren op de werkvloer?

Kies dan één van de bovenstaande tips en ga er mee aan de slag.

En houd daarbij vooral tip 5 in het achterhoofd en pas deze op jezelf toe. Dan kan het je team alleen maar beter maken. Gun jezelf het leerproces om te ontdekken hoe je een betere teamleider kunt worden. 

Kom je er dan nog niet verder mee, wij hebben ruime ervaring met het begeleiden van dit soort leerprocessen. Je hoeft het wiel gelukkig niet opnieuw uit te vinden. Beschrijf een je situatie en wie weet kunnen we je verder helpen.

Dat kan via de contactpagina of door gewoon te bellen naar 0341 - 23 11 11.

Photo by Tengyart on Unsplash

Vorige
Vorige

Geef je sales een boost: 8 tips die werken

Volgende
Volgende

Met deze methode leer je jouw ideale klanten ècht kennen