Meerjarenstrategie: 5 manieren om meer impact te maken

Strategisch plannen, wat is eigenlijk de beste manier in de praktijk? En hoe doe je dat zo, dat je managers en medewerkers ook mee willen werken aan de implementatie?

Als je op internet zoekt naar de beste aanpak, kom je honderd verschillende manieren tegen. Elke bedrijfsadviseur die er over schrijft, is ervan overtuigd dat hij of zij de beste manier heeft gevonden: "Zie hier, het ei van Columbus voor strategische planning!" Het kan dus goed zijn dat je door alle eieren het bos niet meer ziet.

Is dit dan het zoveelste artikel met weer een ei? Nee, gelukkig niet. Als ondernemer weet je namelijk zelf al veel over wat er in de praktijk werkt en wat niet. En omdat je nieuwsgierig bent en blijft, sta je er open voor om je eigen blinde vlek te ontdekken. Het kan altijd beter, toch?

Dit artikel is er om je bestaande manier van plannen aan te scherpen met inspiratie vanuit onze praktijk. We beginnen met een korte samenvatting van de algemeen beschikbare kennis over strategisch plannen. Daarna krijg je 5 kerninzichten die onze klanten helpen om daadwerkelijk hun doelen te bereiken.

De kern van strategische planning

De analyse

  • Onderzoek trend in de markt

  • Onderzoek trends bij de behoeftes van je klanten

  • Haal inzichten op bij medewerkers

Toekomstvisie 2 tot 5 jaar

  • Bepaal de positie van je bedrijf op middellange termijn

  • Beschrijf hoe succes er uit zou zien

  • Beschrijving wat jullie gaat onderscheiden

Strategische doelstellingen bepalen

  • Maak concreet hoe je toekomstvisie gaat bereiken

  • Kies de 4 tot 6 strategische doelstellingen op de weg daar naartoe

  • Vertaal de strategische doelstellingen naar meetbare resultaten

  • Maak heldere afspraken over wie waar verantwoordelijk voor is.

Do, Check, Act

  • Meet en deel de voortgang met alle teams

  • Stuur bij waar nodig

  • Reflecteer regelmatig en leer samen hoe het nog beter kan

Kerninzicht 1: je bedrijf heeft samenhang

Ondernemen is mensenwerk. Daar is iedere ondernemer het over eens, want uiteindelijk zijn het je mensen die het verschil maken. Benader strategievorming daarom ook op dezelfde manier.

Zodra je de koers aanscherpt, ga je het gevoel van mensen raken. Het is niet voor niets dat we in onze begeleiding de nadruk leggen op de samenhang tussen alle delen van een onderneming.

Daarmee bedoel ik dat als je in je bedrijfssysteem iets gaat veranderen, je in het sociale systeem dingen gaat raken.

Concreet betekent dat bijvoorbeeld een keuze voor een andere marktpositie of gestandaardiseerde processen je ook impliciet kiest voor iets anders in leiderschap en gedrag. Visie, strategie, leiderschap, gedrag: het zijn delen van je bedrijf die nooit los van elkaar staan.

Kerninzicht 2: als het gevoel klopt, willen mensen mee

Wil je je bedrijf veranderen, zul je zelf moeten veranderen. Daarbij is jouw gevoel (en dat van je compagnons) een belangrijke maatstaf. Neem de tijd om samen te komen tot een bedrijfsvisie die niet alleen logisch is (hoofd), maar die ook klopt (hart).

Mensen voelen namelijk feilloos aan als er iets niet klopt.

En dat begint in het directieoverleg. Kijk elkaar nog eens diep in de ogen en voel of jullie ècht op één lijn staan. Doe de check of jullie bereid zijn om samen door het vuur te gaan jullie ambitie werkelijkheid te laten worden.

Als jullie het voelen en er enthousiast van worden, krijg je je mensen mee. En als je je mensen meekrijgt, gaat het plan slagen!

Kerninzicht 3: werk vanuit de kern van je bedrijf

Strategie implementeren is geen invuloefening, het is een leerproces. Al doende kom je er achter wat goed werkt en wat goed past bij jullie DNA.

Maar je hoeft daar niet pas bij de uitvoering achter te komen. Je kent je kernwaarden, jullie bedrijfscultuur en de groep loyale klanten die al jaren met jullie zaken doen. Bij het vaststellen van je toekomstvisie en de beste strategie om die te verwezenlijken, kun je al vroeg nagaan of de gekozen ambitie ook past bij de kern van jullie bedrijf.

Als je vol wil inzetten op automatisering en A.I. toepassingen, terwijl je bedrijfscultuur en DNA sterk is gericht op mensen, dan kleurt dat je toekomstvisie. Als je vanuit de kern van je bedrijf je strategie maakt, voorkom je dat je bedrijf iets probeert te zijn dat het niet is.

Kerninzicht 4: neem 2x de tijd

Gras gaat niet sneller groeien als je eraan trekt. Het groeit wel beter als het aandacht krijgt. Dat geldt ook voor bedrijfsvisie en -strategie. Wij zien dat ondernemers in het mkb zo druk zijn dat ze weinig tijd hebben voor strategische planning.

Dus het liefste wil je het in één middag snel afhandelen. En bij voorkeur meteen met het voltallig personeel want dan heb je ze maar meteen meegenomen. Zodat jullie daarna weer door kunnen met het èchte werk. Natuurlijk doe je dat niet echt zo, maar veel lezers herkennen het ongeduld goed.

In de praktijk zien we dat de tijd die je neemt voor reflectie zich dubbel en dwars terugbetaalt.

  • Waar staan we nu met ons bedrijf?

  • Wat betekent de data uit de analysefase eigenlijk voor onze business?

  • Wat willen we diep van binnen het allerliefste met onze mensen bereiken?

Het zijn vragen die je enkel kunt beantwoorden als je even kunt vertragen. Neem dus 2x tijd:

  • Eén keer reflectietijd om stil te staan bij de ideale toekomst.

  • En één keer incubatietijd om tot inzichten te komen en deze met elkaar te delen.

Kerninzicht 5: maak rigoureuze keuzes

Een patroon dat we bij onszelf en bij onze klanten keer op keer zien is dat we te veel willen en het te snel willen. De marketing moet beter èn de sales moet gestandaardiseerd èn het aanbod moet worden uitgebreid èn de houding van medewerkers moet beter èn.. èn.. èn.

Als je je eigen gedachten hoort en 's ochtends in de spiegel kijkt, weet je natuurlijk dat dat niet allemaal kan in twee jaar tijd. Je weet dat je beter drie dingen geweldig kunt doen dan twaalf dingen halfbakken.

Als je bezig bent met de strategische doelstellingen met je directieteam, maak dan gedurfde keuzes en kies wat voor jullie het allerbelangrijkste is.

Een vraag die wij vaak stellen als er duizend-en-één ambities op het whiteboard staan: wat als er maar één ding lukt de komende twee jaar, welke zou je dan kiezen?

Conclusie

Strategisch plannen is altijd een balanceer act. Er is altijd te weinig tijd, het gaat nooit snel genoeg en het is altijd een uitdaging om genoeg eigenaarschap bij je mensen te vinden.

Gebruik jouw inzicht uit dit artikel dat de meeste herkenning bij je oproept eens voor een goed gesprek met je collega's.

En wil je een keer met je zakelijk partners evalueren wat er beter kan aan jullie werkwijze om strategie te implementeren, neem dan gewoon contact op om eens kennis te maken.

Credits foto: Jiang Xulei - Unsplash

Vorige
Vorige

Edmond Halley: cultuur is de sleutel tot strategie

Volgende
Volgende

Gebruik je onderscheidende kracht