Edmond Halley: cultuur is de sleutel tot strategie

Mark Jordens vertelt over zijn ervaring met The Main Thing

Edmond Halley, een pensioenadviesbureau, ontsluit de waarde die in pensioen zit, voor werknemers en werkgevers. Het bedrijf hecht veel waarde aan cultuur en heeft vier kernwaarden:

  • Samenwerken,

  • Verantwoordelijkheid,

  • Vakmanschap,

  • Persoonlijkheid.

Deze waarden vormen het kompas voor hoe het bedrijf werkt, zowel intern als met klanten.

Bedrijfsfusie vraagt om externe hulp

Mark Jordens, innovatiemanager bij Edmond Halley, vertelt dat een cultuurkompas essentieel is voor samenwerken. Mark vertelt: “Edmond Halley is ontstaan uit een fusie van twee bedrijven, die dachten dezelfde waarden te hebben. Dat klopte op hoofdlijnen ook, maar in de details bleek dat toch weerbarstiger. Juist die details geven de kleuring aan het bedrijf en bepalen mede de (acceptatie van) de strategie van het bedrijf.

De verschillen waren niet beter of slechter, maar gewoon anders. Toen we hier bewust van werden zijn we zelf diverse trajecten gaan doorlopen om bij elkaar te verkennen wat we nu echt bedoelen als we het bijvoorbeeld hebben over generieke begrippen als “kwaliteit” of “klantgericht”. We hadden al flinke stappen gezet, maar op een bepaald moment draaiden we rond in ons eigen interne kringetje, terwijl we nog niet vonden dat we al “klaar” waren. We merkten dat als we probeerden de waarden concreet te vertalen naar strategie en daar steeds langdradige discussies ontstonden.

Werken aan de bedrijfscultuur via de strategie

Edmond Halley vroeg daarom The Main Thing om te faciliteren bij het bepalen van de gewenste strategie. Dit werd samen met het gedragskompas het uitgangspunt voor verdere ontwikkeling. De eerste stap was het aanstellen van een verantwoordelijk kernteam. Bij Edmond Halley hield dat feitelijk in dat de eigenaren een groot deel van hun besluit bevoegdheid zouden overdragen aan alle medewerkers (verantwoordelijkheid). Iets wat perfect in de waarden van het bedrijf past, maar nu ook meteen heel duidelijk aangaf wat de verwachting hiervan was. Edmond Halley werkt met hoogopgeleide en vakkundige mensen (vakkundigheid is een kernwaarde). Zij besloten dat een andere vorm van overleg en organiseren nodig was.

Een hiërarchisch model paste niet (verantwoordelijkheid), maar consensus (samen) was ook niet de oplossing", vertelt Mark. “We kozen voor besluitvorming via consent.” Hierin komen alle waarden en het gewenste gedrag tot hun recht:

  • We zeggen hoe het is,

  • We weten waarover we het hebben,

  • We behandelen iedereen met respect en gelijkwaardig

  • We zijn ons ervan bewust dat we elkaar nodig hebben

Blijere klanten doordat de kernwaarden leven

“Je merkt dat als de waarden op die manier “echt” worden, dat toch wel weer onwennig en spannend is. Het hielp ons dat The Main Thing met hun ervaring dingen kon relativeren en zaken in perspectief kon plaatsen. Dat zorgde ervoor dat we voldoende vertrouwen hielden om de weg te vervolgen”

Mark: “Deze manier past ons als gegoten. Al onze waarden komen hierin terug. Daarnaast is het snel en tegelijkertijd kunnen we elk moment ons bedrijf beter maken. Het vergt een andere mindset die even tijd kost om door te krijgen. En klanten merken ook dat wij op een andere manier werken dan gebruikelijk. (gelukkig vinden ze dat erg prettig trouwens). Want als je intern op een bepaalde manier werkt, ga je dat bijna ongemerkt ook doen bij je klanten, omdat het een intrinsiek en congruent automatisme wordt. “Binnen is buiten”, noemen we dat.”

Snellere besluitvorming

Een ander voordeel dat Mark benoemd is dat besluiten sneller genomen worden. Het uitgangspunt is nu: “Het gaat door, tenzij..” en dan moet er een goede reden voor het “tenzij” komen. Dat is dus precies andersom dan wat gebruikelijk is bij veel bedrijven en hoe het bij ons ook was: ”Het gaat niet door, tenzij je heel goed van alles kunt aantonen”. Dat geeft een enorme versnelling in handelen en ondernemen en geeft een hoop energie.

Daarnaast geeft hij aan dat door de waarden goed uitgediept te hebben, de strategie, segmentatie en positionering daar eigenlijk vrij snel, simpel en organisch uit voortvloeien, zodat ze nu echt kunnen voelen wat echt belangrijk is. Er is minder ruis. Vragen als: ‘wat gaan we doen en voor wie’ of ‘wat doen we nog wel en niet meer’ krijgen opeens veel meer waarde en beleving. ‘Door te focussen op de kern en niet op allerlei randzaken worden we ook steeds beter in wat we doen en herkenbaarder in de markt.’ aldus Mark.

Grotere betrokkenheid

Bij Edmond Halley wisten ze al dat zonder strategie, mooie doelen weinig betekenis hebben, maar ze ervoeren nu ook aan den lijve dat de uitspraak: “Culture eats strategy for breakfast”, heel erg waar is.

Mark concludeert: ‘Door tijd te nemen om onze cultuur te omschrijven en ook echt te gebruiken zien we dat we veel meer gericht ons bedrijf kunnen ontwikkelen. Dat zorgt voor meer betrokkenheid en dat maakt het werk weer leuker en onze klanten nog blijer!

Vorige
Vorige

Delegerend leiderschap in de praktijk

Volgende
Volgende

Meerjarenstrategie: 5 manieren om meer impact te maken