Bedrijfscultuur verbeteren? Pak het aan met vuur!

Een bedrijf, net als de iconische Terminator gespeeld door Arnold Schwarzenegger, heeft twee kanten. Het heeft een onverbiddelijke, stalen kern die het de kracht en stabiliteit geeft die het nodig heeft. Denk aan zaken als je winstmodel, je verkoopkracht en je onderhandelingspositie ten opzichte van leveranciers. 

Maar zoals de Terminator ook een menselijke kant had, heeft je bedrijf een persoonlijkheid, een manier van handelen en een uitstraling. Dit is je identiteit, je kernwaarden, collectieve overtuigingen en je leiderschapsstijl – kortom, je bedrijfscultuur.

Bij The Main Thing zijn we diep doordrongen van onze eigen bedrijfscultuur, omdat we samen met onze partners werken aan het versterken van de bedrijfsculturen in hun organisaties. Wat kenmerkt onze cultuur en kernwaarden? Hoe uit zich dat? En hoe draagt het bij aan ons succes? Hier zijn enkele voorbeelden:

Mag ik mijzelf zijn?

Bij The Main Thing is het antwoord helder: ja natuurlijk! En daar is geen toestemming voor nodig. Het is een uitgangspunt. Wij maken ons hard voor meer menselijkheid in organisaties. En dat begint bij onszelf.

De mensen en de kwaliteit van relaties tussen mensen is de sleutel tot succes in elk bedrijf. Daarom maken we bij The Main Thing ruimte voor elkaar om jezelf te zijn. Met al je talenten, blunders, ideeën, imperfecties en successen.

Hoe maken we die ruimte dan in de dagelijkse samenwerking? Bij elke vergadering of bijeenkomst beginnen we met een 'check-in'. Iedereen krijgt de tijd om te delen hoe ze zich voelen en wat hen bezighoudt. Hierdoor ontstaat een diepere verbinding en betrokkenheid binnen ons team. Dit maakt ons veerkrachtiger en maakt het gemakkelijker om hulp te vragen wanneer dat nodig is.

Spanning als Drijvende Kracht

Een gezond bedrijf is altijd in ontwikkeling, maar groei gaat vaak gepaard met spanningen. Wij zien deze spanningen als kansen voor verbetering. Irritaties, meningsverschillen en frustraties dienen als brandstof om onze processen steeds een stapje beter te maken.

Hoe doen we dat? We luisteren naar elkaar wanneer spanningen worden benoemd en kijken hoe we ze kunnen gebruiken voor vooruitgang. Dialoog is hierbij essentieel, evenals de moed om oude gewoontes los te laten.

Dat is niet altijd makkelijk. Maar we hebben vaak genoeg ervaren dat dit werkt. Om spanning te kunnen gebruiken als brandstof, kan het niet anders dan dat we elkaar ruimte geven om onszelf te zijn. Alleen dan komt alles op tafel dat aandacht vraagt.

We merken dat we door het zo te doen wendbaarder zijn. We kunnen onze energie richten op ontwikkelingen die het meest bijdragen aan ons succes.

Progressie vóór perfectie

Bedrijfscultuur heeft een irritante eigenschap: het kan ontwikkeling enorm in de weg zitten. De cultuur van je bedrijf is de comfort-zone van je organisatie. Het is wat we van elkaar geleerd hebben en waar we ons mee identificeren. Dat geef je niet zomaar op. En ja, daar hebben wij zelf ook last van binnen The Main Thing.

Een mantra is een effectief middel om onbewust gedrag waar je last van hebt bij te sturen.

‘Progressie vóór perfectie’ is één van onze mantra’s die regelmatig langs komen in onze samenwerking. Zo herinneren we elkaar er aan wat we in onze manier van werken belangrijk vinden: Het hoeft niet in één keer goed. We mogen nieuwe wegen verkennen. En als het risico te overzien is, kun je het beter doen dan laten.

Stellen we een beslissing uit omdat hij spannend voelt? Of hebben we het gevoel dat we toestemming aan elkaar moeten vragen? Dan gaan we voor progressie. Perfect kan altijd nog.

En zo slagen we er in om simpel te maken wat onnodig ingewikkeld is. Besluitvorming gaat sneller en bovenal, we leren meer.

De fik er in

Bedrijfscultuur is een van de meest abstracte onderdelen van je onderneming. Maar de impact op wat er lukt en wat er niet lukt is enorm.

Je bedrijfscultuur kan zowel een kracht als een uitdaging zijn. Als kracht versterkt zij de verbinding tussen je mensen en maakt ze trots op het verhaal waar ze onderdeel van zijn.

En tegelijkertijd zit cultuur je in de weg want ze is wel het laatste dat open staat voor verandering. Het is niet voor niets een veelgehoord gezegde: cultuur vreet strategie als ontbijt.

Besteed daarom naast het werk voor klanten en strategiesessies samen bewust tijd aan de zachte kant van je onderneming. Zorg voor dialoog, reflectie en oncomfortabele vragen. Maak tijd voor een goed gesprek over leiderschap of inclusiviteit.

Dus ga eens met elkaar rond een kampvuur zitten en prik een marshmallow op een stokje. Je zult merken dat er ruimte ontstaat voor waardevolle gesprekken waar je op kantoor niet aan toe komt. En zo zorg je uiteindelijk dat het vuur dat jullie met elkaar verbindt harder gaat branden.

Vorige
Vorige

Checklist: is je meerjarenplan uitvoerbaar genoeg?

Volgende
Volgende

Keep it simple: 3 tips voor meer rust in je bedrijf