Next Step Factory Next Step Factory
  • Home
  • Wat we doen
  • Klantcases
    • Yellow Communications
    • Stellema
    • Raedshuys
    • Miranda van den Broek
  • Over ons
    • Over ons
    • Onze klanten
    • Aanbevelingen
  • Nieuws
  • Contact
Close
Close
  • Home
  • Wat we doen
  • Klantcases
    • Yellow Communications
    • Stellema
    • Raedshuys
    • Miranda van den Broek
  • Over ons
    • Over ons
    • Onze klanten
    • Aanbevelingen
  • Nieuws
  • Contact

In groeiende organisaties komt er altijd een moment dat medewerkers om duidelijkheid vragen. Ze weten niet meer zo goed waarvoor ze het doen, missen visie ‘vanuit de directie’ en voelen zich minder op de hoogte van wat er besloten wordt. Ze hebben het idee dat er maar wat besloten wordt en de onderneming van links naar rechts zwalkt. Onze ervaring is dat dit niet het geval is, maar dat onderneming gewoon te groot is geworden om daar net zoveel tijd aan te geven als vroeger. Een goed moment dus om dat anders aan te pakken en te bouwen aan een kernteam.

Een kernteam is een groep mensen waarmee je in de toekomst sturing gaat geven aan je bedrijf. Zij helpen bij de ontwikkeling van je bedrijf en de uitvoering van de strategie die je kiest.

Je zou hiervoor natuurlijk mensen kunnen aanwijzen waarmee je al prettig werkt, of mensen van buiten je onderneming betrekken. Er is echter een alternatief om een team te bouwen die met jou aan de kar gaat trekken. Je gebruikt hiervoor de diversiteit binnen je bedrijf, de talenten die er zijn en creëert op deze manier direct een groter draagvlak.

Nodig een groter divers team uit

Vraag een team van minimaal 7 personen mee te werken aan het opzetten van een kernteam. Het is belangrijk dat zij vanuit elk perspectief van je bedrijf input kunnen brengen. Zoek daarbij naar de unusual suspects: mensen die misschien niet altijd vooraan staan, maar waarvan je weet dat ze altijd wel zinnige dingen hebben te zeggen. Het zijn de zogenaamde ‘voelsprieten’ binnen jouw organisatie.

Bepaal het onderwerp van gesprek

Hoewel bijna elk onderwerp een prima uitgangspunt is merken wij dat vooral onderwerpen als de toekomst, een visie en de identiteit van het bedrijf onderwerpen zijn waar iedereen in een divers team over mee kan praten. Daarnaast wil je een team opbouwen dat zich gaat committeren aan het halen van de doelstellingen. Het is dan natuurlijk goed om te weten welke dat dan zijn.

Neem de tijd (2 tot 3 dagen)

Het is onrealistisch als je verwacht dat je nu binnen een uur klaar bent met een gesprek dat (soms al jaren) niet gehouden is. Deze dagen hoeven niet perse achter elkaar ingepland te worden. Sterker nog, veel ondernemingen hebben niet eens de luxe om zich 2 dagen op te sluiten. Zorg voor een opvolgend programma met een aantal praktische opdrachten tussendoor. Dan heb je voldoende om tijdens de bijeenkomsten tot een richting te komen.

Vraag om commitment

Zodra je de intentie voor de toekomst hebt gezet zal je ook de schouders eronder moeten zetten. Het doel van het kernteam is het continue aan de koers en gezondheid van de organisatie werken. Aan het einde wordt het dus ham en kuit: wie van het team wilt ook echt zijn/haar tijd vrij maken om periodiek dit plan tot uitvoer te brengen. Hierbij mag er geen druk zijn. Je doet dit vrijwillig (dat is niet vrijblijvend). Dat houdt in dat je keuzes moet maken over hoe je je werk anders gaat indelen. Je wilt én kunt ook echt een bijdrage doen aan het realiseren van de intentie. Onze ervaring leert dat er meestal 3 tot 5 mensen zijn die ook echt aangeven tijd vrij te maken om verder te komen.

Blijf ontwikkelen in het kernteam

Het is natuurlijk geweldig om meteen met 5 of 6 mensen te bouwen aan je toekomstplannen. De praktijk wijst uit dat er altijd nog 2 of 3 afvallen. Om wat voor reden dan ook. Omarm dat. Liever een harde ‘nee, (toch niet)’ dan een zachte ja. Je wilt uiteindelijk een kernteam van niet meer dan 4 mensen. Maak dit ook continue bespreekbaar.

Door deze manier van ontwikkelen krijg je veel sneller een gedragen team. In plaats van dat jij mensen aanwijst, worden mensen zelf gevraagd om naar hun eigen tijdsindeling en ambitie te kijken. Ze mogen meedoen, maar hoeven het niet. Mensen die kiezen om mee te doen, willen en kunnen ook echt. 

Een bijkomend voordeel is dat mensen die ervoor kiezen niet mee te doen, wel zijn betrokken in de (toekomst)plannen. Hierdoor heb je automatisch een groter draagvlak dan dat de ‘directie’ het alleen heeft besloten. 

Heb jij behoefte aan een team om je heen? Wil je niet meer het gevoel hebben alleen te staan? Overweeg dan eens deze vorm van ontwikkelen. We leggen je graag de mogelijkheden uit. Neem gerust contact met ons op.

Credits foto: Photo by Steven Lelham on Unsplash

Posted in: Teamontwikkeling Tagged: Leiderschap, stappenplan Author: Jelle Bartels

Share

FacebookTwitterGoogle +

Leave a Reply / Cancel Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Recente berichten

  • Kom uit je groef – VVP November 2022
  • Bouwstenen voor succes – de verandering de baas (VVP september 2020)
  • Jouw organisatie maakt impact
  • Blijven doen wat je altijd al deed is gewoon makkelijker.
  • De magneet voor het behouden van goede medewerkers

Recente reacties

  • Is uw organisatie klaar voor de volgende stap? - Faster Forward op Over ons
  • kaan op Waarom klantsegmentatie zo enorm belangrijk is.
  • Ronnie Goud op Ondernemen met hart, hoofd en handen!
  • Ronnie Goud op 5 redenen om volop actief te zijn als particulier financieel adviseur
  • Bart Vermeulen op 5 redenen om volop actief te zijn als particulier financieel adviseur

Next Step Factory 2022. Alle rechten voorbehouden