
Bij ondernemers zitten plannen en doelen ‘in het hoofd’. Het voordeel is dat er in ieder geval een richting is en een idee om er te komen. Het nadeel is dat niemand in jouw hoofd kan kijken. Waardoor het lijkt alsof niemand meewerkt aan de doelen die je voor je ziet. Veel voornemens belanden dan ook in de prullenbak. En doelen worden niet (voldoende) behaald. Als dat genoeg gebeurd worden er uiteindelijk helemaal geen doelen meer gesteld en plannen gemaakt. Zo beland je in de waan van de dag. Hoe je dat kan voorkomen lees je in dit artikel.
Deel je doelen!
Natuurlijk start het bij het communiceren van je doelen. Jouw medewerkers kunnen niet in jouw hoofd kijken. Maak dus tijd om jouw ideeën duidelijk over te brengen. Maak deze doelen zo concreet mogelijk. Start eens met duidelijk te maken hoe de volgende onderwerpen er over 1 jaar uitzien:
- Markt en propositie
- Vernieuwing en innovatie
- Winstgevendheid en bronnen
- Houding en gedrag
- Kennis en vaardigheden
- Inzetbaarheid
Van inspiratie naar enthousiasme naar motivatie.
Mensen raken geïnspireerd door het hebben van aansprekende doelen. Ze voelen er iets bij en worden blij. Inspiratie is echter vluchtig: bij het eerste telefoontje van een klant is de inspiratie alweer voorbij. Je wilt dus enthousiasme. Je wilt dat ze het niet alleen voelen, maar er ook een beeld bij krijgen. Hoe ziet het er dan uit? Voor de onderneming, voor jou, maar ook vooral voor hunzelf. Hebben ze er een beeld bij wat deze doelstellingen voor ze kunnen betekenen?
Enthousiasme brengt je een eind. Zolang het goed gaat. Bij elk doel komen obstakels kijken. En uitdagingen beslecht je niet door alleen enthousiasme. Daar komt motivatie bij kijken. De wil om door te gaan, oplossingen te vinden, juist als het tegenzit. Motivatie krijg je als je de doelen niet alleen voor je ziet, maar ook het belang van de doelen je eigen maakt. Zodra je onderdeel bent van het groter geheel en ook echt het belang voor jezelf onderkent.
Nadat jij en je medewerkers dus een gevoel hebben bij de richten én beelden hebben hoe het eruit gaat zien, zal je ook willen dat iedereen begrijpt welk voordeel dit echt betekend als de doelen zijn gerealiseerd. Op die manier zet je inspiratie om in motivatie. Als het voor mij als individu na het overwinnen van de obstakels ook beter wordt, is de motivatie om continue bij te dragen ook groter.
Neem de tijd en je gaat sneller vooruit.
Als je als ondernemer graag snelheid wilt in het behalen van je doelen, ga dan niet meteen in de uitvoering. Dat lijkt tegenstrijdig, maar als je van plan naar uitvoering stapt zonder daarin je mensen te betrekken zal je zien dat je het hele jaar aan het repareren bent met alle frustraties van dien. De tijd die je investeert in het uitleggen van het plan en wat het betekend voor de individuele medewerker krijg je dubbel en dwars terug tijdens de uitvoering.
Credits: Photo by Kelly Sikkema on Unsplash