
Ondernemers gaven in 2019 aan dat zij op zoek zijn naar meer stabiliteit in hun onderneming (onderzoek kvk onder 4000 mkb-ers). Ze liggen wakker over hun financiele situatie, over hoe ze goed personeel krijgen en komen tot nieuwe klanten. Na de afgelopen maanden denk ik dat deze behoefte alleen maar groter is geworden. Is dat bij jou niet het geval? Lees dan niet verder. Wil je wel meer grip? Lees dan verder, met deze 3 stappen kan je meteen aan de slag:
Dit artikel is ook geplaatst op linkedin.
Stap 1: sta (even) stil en stel prioriteiten
De meeste ondernemers leven bij de waan van de dag. Dit zorgt per definitie voor een lekkage van tijd en is nooit effectief. Steven Covey deelt prioriteiten in een matrix van urgent en belangrijk. Je hebt:
- wel belangrijk, wel urgent
- wel belangrijk, niet urgent
- niet belangrijk, wel urgent
- niet belangrijk, niet urgent
Sta even stil en plot al jouw taken in een van deze hoofdstukken. In de meeste gevallen wordt nummer 1 al snel gevuld, terwijl je je vooral bezig zou moeten houden met nummer 2. Bepaal dus hoe je vanaf nu zo snel mogelijk in nummer 2 kunt komen (en kunt blijven).
Resultaat: je onderscheidt de hoofdzaken van bijzaken en bent beter in staat zaken te delegeren.
Stap 2: verklein je leveranciers
Je hebt teveel leveranciers. Punt. Zorg ervoor dat je alleen zaken doet met leveranciers die jou helpen met het leveren van jouw waarde voor je klant. Neem in ieder geval afscheid van leveranciers die het je moeilijker maken. Vind je dat moeilijk omdat je loyaal bent? Ga dan in gesprek met deze partners en vertelt dat je graag wilt dat ze het beter gaan doen (zorg voor concrete voorbeelden), geef ze een tijdspanne mee. Er kunnen 2 dingen gebeuren: ze gaan het beter doen en jullie relatie verbetert daardoor direct, of ze gaan het niet doen en weet je dat je loyaliteit niet terecht is. Die moet natuurlijk van 2 kanten komen. Leveranciers die je niet helpen, kosten je per definitie (veel) geld. En jij bent degene die dat betaalt.
Resultaat: betere relaties met je leveranciers. Meer toegevoegde waarde voor je kant. Minder fouten. Sneller en makkelijker werken.
Stap 3: Verklein je klantengroep
Ken je de 20/80 regel nog? Bij nagenoeg iedere ondernemer waar ik kom geldt deze regel. 20% van de klanten zorgen voor 80% van de omzet. Terwijl die 80% van de klanten juist voor de druk zorgt in de organisatie. Elk contactmoment van deze klant kost eigenlijk direct geld. En alles wat geld kost voor een onderneming komt simpelweg uit jouw portemonnee (meer kosten is tenslotte minder winst). Natuurlijk hoeft niet iedere klant direct de wereld op te brengen. Tegelijkertijd zou een focus van 10% op klanten die wel voldoende op (kunnen) brengen al een wereld van verschil maken. Bekijk dus de 20% klanten die voldoende opleveren. Waarschijnlijk ken je deze allemaal heel goed. Wat maakt ze zo loyaal en waarom vind jij ze zo leuk? Focus je op meer van deze klanten. Zodra je een nieuwe krijgt, neem je voor hetzelfde geld in omzet afscheid van het onderste deel van je klanten.
Resultaat: Meer klanten die bij je passen. Minder druk op de agenda. Beter rendement per klant.
Natuurlijk zijn er meer stappen om tot een betere stabiliteit en/of meer grip te komen in je onderneming. Je kunt ook je prijs verhogen of de verantwoordelijkheden verdelen. Misschien weet je er zelf nog een paar, dan lees ik dat graag! Een ding weet ik zeker: als je nu wakker ligt over de stabiliteit van je bedrijf gaat dat niet opgelost worden door niets te doen. Heb je een zetje nodig? Neem dan contact op!
Credits: Photo by Piret Ilver on Unsplash