
Ook gepubliceerd op Linkedin
Je bent gegroeid met je onderneming. Je hebt al een flink avontuur achter de rug. En inmiddels geef je leiding aan een groep collega’s. Je hebt een flinke kluif aan het te woord staan van de vragen van je medewerkers. Plat gezegd vraag je jezelf wel eens af of ze wel iets zelf kunnen. Er lijkt ook wel steeds meer fout te gaan. Terwijl je toch alles netjes hebt (laten) beschrijven in een proceshandboek.
Als je je hierin herkent ben je in de valkuil gelopen om op processen te gaan sturen in plaats van waarden. Hieronder leg ik uit hoe je hier stappen in kunt gaan maken. Met als resultaat een leuker en effectievere onderneming.
Leuker en efficiënter
Elke ondernemer die ik spreek vraagt zich vroeg of laat af: ‘kunnen ze (mijn medewerkers) dat niet zelf bedenken?’. Wij merken vaak dat dat inderdaad het geval is, maar dat de ondernemer zijn eigen valkuil heeft gegraven. Jij hebt al jaren op een bepaalde manier gewerkt en dat was succesvol. Je bent nog niet bereid om dat los te laten. Maar hierdoor blijft iedereen om jouw goedkeuring vragen. Dat is vervelend, maar ook nog eens niet efficiënt. Je neemt medewerkers tenslotte toch aan om juist dat proces zelfstandig te kunnen afwikkelen. Waarom is het dan nodig om een extra controle daarop te hebben? Gooi dat proceshandboek uit het raam en ga sturen op waarden!
Als je medewerkers stuurt op waarden leer je ze om elkaar aan te spreken. Gewenst gedrag krijgt complimenten. Ongewenst gedrag krijgt de feedback die het verdient.
- Betere werksfeer: je weet wat je van elkaar verwacht (gedeelde waarden) en hoe je de ander kan helpen (feedback & complimenten)
- Hogere productiviteit: je hoeft niet voor elke processtap goedkeuring te geven aan iemand anders,
- Medewerkers nemen zelf verantwoordelijkheid: de waarden nodigen uit om er zelf invulling aan te geven. Ze zijn van ons allemaal.
In 5 stappen starten met sturen op waarden
Stap 1: breng de kernwaarden van je bedrijf in kaart (max 4)
Blijf weg van holle woorden zoals “professionaliteit”, “kwaliteit” of “ontzorgen” en maak het zo specifiek mogelijk. En wees streng: als je eigenlijk echt niet van het persoonlijke bent, zet dat dan ook niet in de waarden. Er zijn genoeg andere waarden waarin jij je onderscheidend kunt maken.
Stap 2: bepaal per kernwaarde het gewenst gedrag dat je ziet.
Welke vertaling geef je aan de kernwaarde in gedrag dat je met elkaar wilt zien? Dat formuleer je in een zin die voor iedereen begrijpelijk is. Coolblue heeft daarvoor bijvoorbeeld: Open, eerlijk, duidelijk (waarde: vriendschap).
Stap 3: maak het zichtbaar
Plak post-its op de muur, maak een tekening, bedenk wat, maar zorg dat de waarden en het gedrag iedere dag voor iedereen zichtbaar is op een vaste plek. Doe dit niet digitaal, maar echt ergens aan een muur.
Stap 4: walk the talk, talk the walk
Als de ondernemer het zelf niet in de praktijk brengt, is de kans dat je medewerkers dat doen ook zeer klein. Zorg dus dat de waarden en het gedrag dichtbij je liggen en doe het elke dag voor. En spreek het ook uit waarom je iets doet. Maak je medewerkers er bewust van waar jij je inzet om te handelen naar jullie waarden.
Stap 5: breng het in de praktijk
Zorg voor een officieel moment met een aftrap. Plaats minimaal 1x per week een afspraak in de agenda om dit met de medewerkers te bespreken. In de start is het best lastig om elkaar op gedrag aan te spreken. Wees ook daar zelf het voorbeeld in. Laat je medewerkers je ook over jouw gedrag aanspreken! Blijf rustig, maar wel consequent.
Het begint bij jou
Jij bent als ondernemer continu het voorbeeld. Als jij blijft sturen op processen, kan je niet verwachten dat je medewerkers gaan sturen op waarden. Als jij wilt dat mensen elkaar op gedrag gaan aanspreken zal jij het voor moeten doen. Blijf open staan voor elkaar en weet dat ook een keer niet goed gaat. Leg het dan niet naast je neer, maar leer ervan. Als jij en je medewerkers steeds beter worden in het sturen op waarden zul je zien dat je klanten dat direct gaan merken. Je zegt dan niet alleen maar wie je bent, maar je bent dan ook echt wie je zegt!
Wil jij beginnen met sturen op waarden en wil je het niet helemaal zelf doen? Neem contact met ons op!
Credits afbeelding: Photo by Vlad Hilitanu on Unsplash