Raedshuys
Gelukkige medewerkers geven een heel andere sfeer op kantoor
“Ondernemen met zekerheid”, dat is waar het advieskantoor van Sergé Velraeds voor staat. Raedshuys was begonnen als een financieel advieskantoor voor het MKB. Ze hadden succes en groeiden snel. In 2015 kwam er bedrijfsjuridisch advies bij, waarmee ze hun klanten nog breder konden adviseren. Alles ging voor de wind. En toch zat er iets niet lekker. “We hadden prima zo door kunnen gaan. Maar we voelden ons er niet meer comfortabel bij.”
Sergé vertelt hier over zijn samenwerking met Next Step Factory waarmee hij het bedrijf heeft gerealiseerd waar hij blij van wordt.
De pijn van een financieel intermediair
Raedshuys begon zoals zo veel intermediairs begonnen. Ze adviseerden hun klanten en leefden van de provisies. Na ruim tien jaar zo gewerkt te hebben, ontstond er bij Sergé en zijn toenmalig compagnon een behoefte. “We moesten ons anders profileren in onze markt. We wilden ons onderscheiden van de rest van de aanbieders.”
“Waar wij last van kregen is dat we afhankelijk waren van de belangen van de verzekeraars. Daardoor konden we onze klanten nooit 100% onafhankelijk adviseren.
“Als ik een klant adviseerde om een goedkopere autoverzekering te nemen, dan kostte me dat 25 euro per maand en ik had er nog werk aan ook. Dus als ik iets in het voordeel deed voor mijn klant, werd ik daar financieel voor gestraft. Dat moest anders.”
De stap naar provisievrij adviseren
Sergé kwam in aanraking met Next Step Factory tijdens een workshop van Jelle Bartels over zijn ervaringen met provisievrij werken. “Ik had wel oren naar deze manier van werken.”
“Ik geloofde in het verhaal van Jelle. En ik dacht, als het hem is gelukt, dan gaat het ons ook lukken.
Dus na de masterclass heb ik Jelle bij ons op kantoor uitgenodigd. Ik voelde meteen dat dat een goede beslissing was geweest om met hem aan dit avontuur te beginnen.”
“Ik had aan het begin wel ook knikkende knieën. Want als je op abonnementsfee overgaat, kijken klanten daar toch anders naar.
Je gaat wel een risico aan. Maar soms moet je die stap gewoon nemen. En ik schatte het risico als acceptabel in. Mocht het niet toch lukken, dan konden we altijd nog halverwege de boel terug draaien.”
No-nonsense bedrijfsadvies waar je wat mee kan
“Jelle maakte goed de aansluiting met de collega’s en wist hun vertrouwen te winnen. Hij kan met oprechtheid luisteren naar ieders problemen om daar vervolgens op aan te sluiten met zijn begeleiding. Het was samen optrekken, absoluut.”
“Hij heeft ons geholpen de knelpunten in het bedrijf te vinden. Daarna heeft hij ons begeleid in de uitvoering. Zowel de buitendienst als ook de processen intern.”
“Wat het prettig werken maakt met Jelle is dat hij op een normale begrijpelijke manier het verhaal kan uitleggen. Lekker no-nonsense. Geen zware consultancy gesprekken. Simpele voorbeelden. De mensen het vertrouwen geven dat ze deze stappen kunnen zetten.”
Een gestructureerd traject dat we zelf konden uitvoeren
“We hebben onze transitie gestructureerd aan kunnen pakken. We zijn begonnen met het bedrijf van een afstand bekijken. Hoe staan we er voor? Waar zitten de knelpunten? Daarna hebben we onze klantenportefeuille tegen het licht gehouden.”
“Vervolgens heeft Next Step Factory ons geholpen om te kiezen waarop we gaan inzetten. Wat kun je anders opzetten, zonder dat het je omzet gaat kosten?”
“Voor de implementatie met het hele team, hebben we werkgroepen gevormd. Jelle begeleidde de teams, soms op afstand, soms bij ons op kantoor. Hij was er gewoon. Dat was top. Als je ergens tegenaan liep kon je hem gewoon bellen.”
Ons team werkte beter met elkaar samen en leverde direct meer resultaat!
Tevreden medewerkers, tevreden klanten
“Het heeft ons als kantoor veel gebracht, dat we dit traject toen hebben gedaan. Wij weten beter wat we willen in ons werk voor klanten. En onze klanten weten beter wat ze aan ons hebben.”
“Wat meteen opviel was dat de buitendienst meer waardering kreeg van klanten. Ze voelden zich echt gezien als een waardevol adviseur. Dat maakte het werk voor mijn mensen daardoor leuker.”
“We weten nu ook beter welke klanten wel, en welke niet bij ons kantoor passen. Daardoor besteden we meer tijd aan de klanten waar het prettig mee werken is. En we kunnen onze klanten beter adviseren dan vroeger.”
“Mijn klanten merken dat ze eerlijker geadviseerd worden, doordat we dat ècht onafhankelijk kunnen doen. Vroeger deden we dat natuurlijk ook eerlijk, maar we hebben nu de ruimte om dat met volle overtuiging te doen. En dat levert de klant en ons kantoor onder de streep voordeel op.”
“De omzet is omhoog gegaan door deze manier van werken. We hebben grotere klanten waar we goedkoper voor kunnen zijn. Juist doordat we niet op provisiebasis werken. Dus het is winst voor ons en winst voor de klant.”
“Op het moment dat je als bedrijfseigenaar merkt dat je medewerkers blij en vrolijk zijn in hun werk, dan doet je dat wel een hele hoop.”