Gisteren mocht ik presenteren op de HNWbday. De dag was door HNWb prima georganiseerd. Ik kon eigenlijk maar één minpuntje bedenken en die lag niet aan de organisatie: waar zijn alle mensen van het ‘oude’ werken? Als er één dag is om in één keer zoveel informatie te krijgen van de mogelijkheden, dan was het deze wel. Het was dan ook jammer dat er niet meer mensen waren die nu nog worden tegengehouden en op deze dag snel een blik konden werpen in een mogelijke toekomst. Voor deze mensen hier een filmpje over Sam. En… om eventuele twijfel te voorkomen: deze mensen bestaan echt en ik heb ze gisteren ontmoet!
Van origine kom ik natuurlijk uit een zeer “ouderwets” werkende bedrijfstak en daarom was het extra leuk om te zien uit wat voor facetten het “nieuwe” werken kan bestaan. Hoewel het “nieuwe” werken vaak gaat om online werken, is dat slechts een (klein) onderdeel ervan. Het gaat vooral ook om nieuwe manieren van contact en dus nieuwe manieren van samenwerken. Niet op een kantoor achteraf, maar juist interactie zoeken met elkaar.
Een andere groot verschil was de mate van verantwoordelijkheid. Eigenlijk waren alle personen die ik tegenkwam zich in een hoge mate bewust van hun eigen verantwoordelijkheid. Zodra zij kozen om deel te nemen in een project, zijn zij zich ook zeer bewust dat zij een grote verantwoordelijkheid dragen in hun bijdrage van het uiteindelijk resultaat.
Deze mensen zijn niet zo zeer bezig met regeltjes en werken ‘zoals is voorgeschreven’. Ze zijn niet bezig met het zorgen dat alle verantwoordelijkheid kan worden afgeschoven op andere partijen. Ze zoeken vooral naar effectiviteit in plaats van efficiëntie. Ze zijn zich bewust van de waarde die zij kunnen leveren en staan hier ook voor. Ze worden graag afgerekend en beoordeeld op het eindresultaat, niet op de weg ernaar toe. Zo graag zelfs, dat een aantal zich pas achteraf laten belonen door wat de klant het waard vind. Een business model die ik graag in een ander stuk nog eens onder de loep zal nemen.
In mijn presentatie ging het vooral over toegevoegde waarde. We gaan naar een wereld waar hiërarchie steeds minder belangrijk wordt. Hier spelen open communicatie (en daarmee dus ook internet en social media) een grote rol. Om dan te willen en kunnen samenwerken met elkaar zal iedereen zich zeer bewust moeten zijn van zijn eigen toegevoegde waarde. Pas dan kunnen er duurzame, goede en winstgevende samenwerkingsverbanden ontstaan.
Hier nog even de link naar mijn presentatie op de HNWbday
Ik wil nogmaals de organisatoren: Bas van de Haterd en Sam van Buuren hartelijk danken voor het opzetten van deze speciale dag. Wanneer is de volgende?