En… hoe zien jouw ideale klanten er dan uit? Een vraag die ik vrijwel dagelijks stel aan de ondernemers die ik begeleid, maar eerlijkheidshalve al een tijd zelf niet meer beantwoord had. En net iets waarmee ik de afgelopen weken mee heb zit te worstelen.
Gisteren zat ik op de terugreis van een leuke strategische sessie in Eindhoven met een erg leuke klant: Karin van Geelen van Yellow Communications. Op regelmatige basis spreken wij elkaar. Is het niet voor een gezamenlijke klant, dan gaat het wel over onze bedrijven. Opeens kwam er die vraag: Jelle… vertel mij nou eens… wat is jouw ideale klant?
En toen bleef het even stil. En daarna volgden er heel veel platitudes. Dezelfde die ik ook altijd hoor als ik die vraag aan mijn klanten stel…
De relatie die ik elke keer weer probeer op te bouwen met mijn klanten geven ruimte voor deze vragen: naar mijn klant, maar ook naar mij. Ik mag mij dus best even ongemakkelijk voelen en na moeten denken over een antwoord dat ik ook van mijn klant verwacht. En achteraf is het eigenlijk ook heerlijk dat mij deze vraag gesteld werd. Ik word daardoor namelijk verplicht om alle gedachten die ik heb ook een keer hardop uit te spreken. Het zelf eens terug te horen en daar wel of niet blij van te worden.
Gisteren werd ik erg blij van mijn definitie en vandaag, nadat ik het in verschillende manieren herhaald, opgeschreven, getekend en bedacht had werd ik steeds blijer:
Ik werk het beste met ondernemers waarvan (stiekem) de handen jeuken. Die weten dat er (veel) meer uit hun onderneming te halen is dan dat nu gebeurd. En die nu echt werk willen gaan maken van de potentie die ze zien.
Zo dat is eruit… en ik zie jullie graag tegemoet ;).
En Karin… bedankt :)!