Next Step Factory Next Step Factory
  • Home
  • Wat we doen
  • Klantcases
    • Yellow Communications
    • Stellema
    • Raedshuys
    • Miranda van den Broek
  • Over ons
    • Over ons
    • Onze klanten
    • Aanbevelingen
  • Nieuws
  • Contact
Close
Close
  • Home
  • Wat we doen
  • Klantcases
    • Yellow Communications
    • Stellema
    • Raedshuys
    • Miranda van den Broek
  • Over ons
    • Over ons
    • Onze klanten
    • Aanbevelingen
  • Nieuws
  • Contact

Jan is alweer 15 jaar ondernemer. Een groot deel van de tijd is het hem voor de wind gegaan. Natuurlijk was er wel eens een uitdaging, maar achteraf gezien was elk dal de voorbode van een nog hogere top. De laatste tijd kijkt hij wat meer naar de toekomst. Hij wil nog wel even door, maar stiekem denkt hij wel eens na over het overdragen van zijn bedrijf. En wat daarvoor nodig is. Moet hij zich niet alvast gaan voorbereiden? Hier lees je 3 overwegingen die Jan (of jij) kan maken.

Dit artikel is ook geplaatst op linkedin.

Je tijdsspanne

Op welke termijn wil je je bedrijf verkopen? Als dat tussen nu en 3 jaar is, werkt de huidige tijdgeest nog mee. Je hoeft dan (minder) rekening te houden met toekomstige trends die op langere termijn impact hebben op jouw bedrijf. Is het langer, dan zul je ook rekening willen houden met trends als duurzaamheid, digitalisering en vitaliteit. Verkopers nu maken een andere overweging maken dan de verkopers van de toekomst.

Over 3 jaar

Ga je tussen nu en 3 jaar verkopen, zorg dan voor een overdraagbaar bedrijfsmodel inclusief het proces. Maak schoon schip: neem afscheid van klanten die niet rendabel zijn. Neem alleen nieuwe klanten aan waar je vanaf de start voldoende aan verdiend. Stuur op marge in plaats van omzet. Neem afscheid van leveranciers die niets toevoegen (te klein, uit het verleden, ouderwets, etc). Verbeter de talenten en de inzetbaarheid van je medewerkers. Goede medewerkers zijn lastig te krijgen, dus het is fijn dat je een bedrijf overneemt met goed opgeleide medewerkers.  

Over 10 jaar

Maar overweeg je een periode van zeg eens 10 jaar, is het maar de vraag of de voorbereiding die je nu doet, bijdraagt aan de waarde en de vraag in de toekomst. Natuurlijk kan het geen kwaad om eens met een kam door je bedrijf heen te gaan, maar blijf vooral ondernemen en om je heen kijken naar de trends. Blijf ook vooral bij jezelf polsen of je volgend jaar nog steeds 10 jaar verder wilt, of dat je verkoopgrens al dichterbij gekomen is.   

Ik twijfel

Voor de ondernemers die twijfelen en toch iets willen doen, kijk dan wat je morgen kan verbeteren met gebruik van de trends die eraan gaan komen. Een aantal helpen je niet alleen in de verkoopwaarde van je bedrijf, maar dragen meteen bij aan het resultaat van vandaag. Je bedrijf verduurzamen en/of digitalseren zijn investeringen die zich op bepaalde onderdelen bijna direct terug verdienen. Daarnaast is er vaak nog ergens wel subsidie te krijgen ook. Beide trends zullen in de toekomst nog belangrijker gaan worden. De investering die jij dan hebt gedaan hoeft de aankopende partij niet meer te doen.

Let op je ego

Wat voor jou de beste weg naar het verkoopklaar maken van je bedrijf is, hangt dus helemaal af van de energie die je nog hebt om te ondernemen. Daarnaast moet je natuurlijk goed blijven kijken naar je omgeving. Bij een van mijn vorige ondernemingen maakte ik de grote fout om naar mijn ego te luisteren. We konden verkopen aan een groot bedrijf, maar ik vond dat we dat zelf veel beter konden. Achteraf gezien een enorme gemiste kans, simpelweg omdat mijn ego te groot was.

Ondernemen is een avontuur. En veel ondernemers zijn nog op reis. Er komt altijd een moment dat de eindbestemming in beeld komt. Het is dan goed om in ieder geval even stil te staan. Vind je het nog steeds leuk? Ben ik nog steeds zo enthousiast als vroeger? Doe ik nog de goede dingen? Is dat niet het geval, laat dan je ego even thuis en overweeg serieus om te verkopen. Pas in ieder geval je bedrijf aan zodat je weer gelukkig bent. Dan weet je zeker dat je geen spijt krijgt. 

Zit jij op zo’n kruispunt en wil je eens sparren? Neem dan contact op

 

Posted in: Integrale bedrijfsontwikkeling Tagged: Bedrijfsmodel, Business model, Business Model Canvas, ondernemen Author: Jelle Bartels

Share

FacebookTwitterGoogle +

Leave a Reply / Cancel Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Recente berichten

  • Kom uit je groef – VVP November 2022
  • Bouwstenen voor succes – de verandering de baas (VVP september 2020)
  • Jouw organisatie maakt impact
  • Blijven doen wat je altijd al deed is gewoon makkelijker.
  • De magneet voor het behouden van goede medewerkers

Recente reacties

  • Is uw organisatie klaar voor de volgende stap? - Faster Forward op Over ons
  • kaan op Waarom klantsegmentatie zo enorm belangrijk is.
  • Ronnie Goud op Ondernemen met hart, hoofd en handen!
  • Ronnie Goud op 5 redenen om volop actief te zijn als particulier financieel adviseur
  • Bart Vermeulen op 5 redenen om volop actief te zijn als particulier financieel adviseur

Next Step Factory 2022. Alle rechten voorbehouden