Deze week maakte ik aan mijn relaties via mail en social media bekend dat Jelle Bartels en ik ons bedrijf samenvoegen. We gaan verder onder de naam Next Step Factory.
De reacties waren overweldigend en allemaal zeer positief. Met enige verbazing kijk ik terug op een week van onvoorstelbaar veel reacties. Daarom wil ik iedereen bedanken die mij in afgelopen week heeft gefeliciteerd. Het geeft maar weer de bevestiging dat wij een stap in de goede richting hebben gemaakt.
Ook gisteren op de Nationale Accountancy Dag van Twinfield kwamen veel collega’s op mij af. Om te feliciteren, maar ook met vragen hoe ik tot die stap ben gekomen. Veel accountants zijn namelijk op zoek naar een nieuw/ander model waarbij zij hun toegevoegde waarde goed kunnen laten zien aan hun klanten.
Vandaar hierbij mijn tips om na te denken over je eigen bedrijf. Deze gelden voor accountants, maar ook voor andere dienstverlenende beroepen :):
1. Waar sta je voor? Waar ga je voor? Bedenk eens waar je het voor doet. Waarom ben je hier op aard. Bekijk dit filmpje eens van Simon Sinek. Bedenk dan wat echt belangrijk is om te realiseren. Stel je rijdt morgen tegen een boom en je leven is over, waar heb je spijt van dat je niet hebt gerealiseerd?
2. Kies je klanten! Bedenk voor wie je het doet. Kijk eens bij je bestaande klanten waar je goed in bent. Wat voor ondernemers, hoe groot, hoe oud, welke branche, welk ideaal, etc, etc.
3. Weet waar je waarde toevoegt! Welk kado geef jij je klanten? Welke pijn los je op? Hoe zorg je dat ze graag jouw rekening betalen? Bepaal welk probleem je oplost, vraag je af wat het je klanten oplevert.
4. Communiceer wat je doet, weet wat je niet doet. Het lijkt een inkoppertje, maar veel ondernemers doen veel meer dan waar zij betaald voor krijgen. Uit service oogpunt helemaal niet verkeerd, maar meestal zien we dat juist de toegevoegde waarde gratis geleverd wordt. Bekijk je proces goed. Zorg dat je weet wat je minimaal moet doen om je waarde te leveren. Deze lever je altijd. De rest… is extra.
5. Stop met denken, begin met doen. Veel ondernemers blijven maar in een cirkeltje draaien. Je weet uiteindelijk nooit of je een succes wordt als het in je hoofd blijft zitten. Ga doen. Huur iemand in om deze stappen een voor een met je te zetten. Laat je uitdagen, 2 weten altijd meer dan 1. Zorg dat er objectief meegekeken wordt. En dan… kies en doe!
Denk je dat wij de enige zijn die zo denken? Op de break out sessie van de Rabobank (bij NAS Twinfield, red.) kwam ook naar voren dat de adviesfunctie steeds belangrijker wordt. De administratie wordt tenslotte steeds meer geautomatiseerd plaats. Lees ook het artikel van Deloitte.: hun adviestak groeit met 80%. Een trend die zich al jaren laat zien. Iets om als accountantskantoor rekening mee te houden.
Het verwerken van de administratie’s zal over een paar jaar nul euro omzet genereren. De scan en herken oplossingen schieten als paddestoelen uit de grond. Als accountantskantoor zal je goed naar je business model moeten kijken: hoe ga jij met succes je toekomst in?
Wij hebben onze visie en missie duidelijk in beeld. Maak dit ook voor je eigen bedrijf inzichtelijk. Wil je hier een keer over sparren, neem dan contact met ons op.