
Je hebt het vast wel eens in een boek gelezen of in de film gezien: de personen die dag in dag uit tot hun knieën in het water staan om goud te zoeken. Allemaal dromen ze van ongeëvenaarde rijkdom en vaak daaraan gekoppeld een onbezorgd leven voor henzelf en hun gezin. De meeste tijd komen ze teleurgesteld aan het einde van de dag uit het water en hebben weer niets gevonden. Gelukkig is dat voor jou anders, jij hebt je data!
Veel adviseurs waar wij komen geven aan dat alleen grote bedrijven de (financiële) middelen hebben om met data te kunnen scoren. Dat is een groot misverstand! Waar grote bedrijven investeringen in algoritmes om iets te maken van die data heb jij dat (nu nog) niet nodig! De data die jij in je systeem hebt is al van goede kwaliteit. Je hebt deze namelijk (verplicht) vergaard tijdens je adviesproces. Jij WEET al hoe hoog iemands hypotheek is, jij WEET al of ze een koophuis hebben (of niet) en hoelang (opstalverzekering of hypotheekadvies).
De kantoren waar wij komen laten zien dat het niet moeilijk is. Jij kunt morgen al actief gebruik gaan maken van deze data. Waar de grote bedrijven dure systemen tot beschikking hebben, heb jij de beschikking over een onbetaalbaar systeem: jouw hersenen.
Start morgen met delven
Je kunt beginnen met de data te verzamelen van bijvoorbeeld iedere klant die 3 verzekeringen heeft. Analyseer daarna welke je mist. Ga na waarom? Kan je geen feitelijk antwoord geven, maak dan een afspraak om erachter te komen. Je kunt bijvoorbeeld ook kijken wat veel voorkomende beroepen zijn. Op basis van deze data zou je je nieuwsbrief aandacht kunnen besteden aan die beroepsgroep. Of bekijk welke klant er al 5 jaar een hypotheek heeft lopen. Grote kans dat zij op zoek zijn naar een volgend huis. Of dat ze bezig zijn met kinderen (dan betrek je de data van leeftijd erbij) of naar een verbouwing (omdat de huidige tijd misschien minder wordt verhuisd).
Je kunt beginnen met de data verzamelen van iedere klant die drie verzekeringen heeft
Als je op deze simpele manier met data omgaat, zul je zien dat je makkelijk meer waarde kunt toevoegen aan de klant. Je vult hiaten op, je geeft inzicht (waar loop ik nog risico), je brengt me op de hoogte van de laatste trends. Zodra je deze eerste stap hebt genomen kan je op zoek gaan naar partners die je kunnen helpen om nog beter te worden. Er zijn vast verzekeraars of andere partijen die je daarbij willen ondersteunen. Op deze manier kan je samen steeds beter van toegevoegde waarde worden voor jouw relaties.
Start morgen met het delven van je goud. Het ligt op straat, je hoeft alleen maar te bukken.
Jelle Bartels