Op dit moment zijn er veel initiatieven te vinden om het financiële bedrijf naar de toekomst te helpen. Er zijn nogal wat wijzigingen geweest en er zullen nog velen komen.
In het afgelopen jaar (dan heb ik het over 2008) hebben wij binnen ons bedrijf een aantal stappen gemaakt naar een transparante dienstverlening (wat dit dan ook mag zijn). Voor ons gold dat wij onze diensten richting de klant leveren en niet (meer) richting de verzekeringsmaatschappij. Wij voelden ons al geen “tussenpersoon”. Wij waren en zijn er voor de klant. Dat houdt voor ons in: voor alles wat hij/zij wenst. Wil de klant alleen een overzicht, dan kan dat. Wil hij advies, geen probleem. Moeten we helpen bij het vinden van de juiste producten, natuurlijk! U wilt dat wij deze beheren? Ook daarvoor zijn we de aangewezen persoon.
Veel stappen hebben wij kunnen maken met behulp van Brett Davidson van FP Advance. Hij gaf de tools om werkelijk tot de verandering over te gaan.
Andere stappen hebben we opportunistisch gedaan. We weten wie onze klanten zijn en we weten wat we verdienen. We hadden alleen niet het volledige inzicht wat de consequenties zijn voor strategische keuzes. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde doelgroepen die niet meer worden bedient.
Een groot deel van de verandering kwamen we in aanraking met Patrick van der Pijl (al eerder op mijn blog genoemd). Hij gaf ons (zeer visueel) de negen bouwstenen van ons bedrijf om in te vullen (niet in volgorde van belangrijkheid):
– klantsegmentatie
– klantrelatie
– distributiekanalen
– inkomstenbronnen
– toegevoegde waarde/aanbod
– sleutelactiviteiten
– sleutelbronnen
– partnernetwerk
– kostenstructuur
Je merkt via deze methode dat een keuze in bijvoorbeeld “kostenstructuur” direct van invloed is op minimaal 2 of 3 andere onderdelen. Veel van de consequenties worden ook meteen duidelijk. Als je dat van te voren niet bedacht hebt (zoals wij voor een aantal zaken), dan heb je achteraf extra veel verandering door te voeren :).
In aankomende blogs zal ik per onderdeel wat meer vertellen en uitleggen over wat je kan bedenken over de verschillende onderwerpen. Hoewel visualisatie (Patrick werkt heel veel met tekeningen en plaatjes) een stuk beter werkt, hoop ik zo mensen een stukje op de juiste weg te helpen.