
Ondernemers hebben te maken met een zeer krappe arbeidsmarkt. Het krijgen van nieuwe medewerkers en ook het behouden van bestaande is op dit moment een grote uitdaging. Ze proberen daarbij alles uit de kast halen om het verschil te maken, maar als je alles op een rij zet doen eigenlijk veel van hetzelfde. Afgelopen week organiseerde wij een werksessie met HR-professionals en ondernemers om ze de kracht van de groep te laten ervaren. Onze insteek: met creativiteit naar concreet resultaat voor een beter werkklimaat.
Creativiteit werkt
We lieten de deelnemers starten met het in kaart brengen van wat ze allemaal al doen voor het (be)houden van je medewerkers. In een korte brainstorm stonden er zonder moeite al flink wat onderwerpen op de muur. Hoewel een aantal echt uniek waren, stonden er ook veel zaken op de muur die je als werknemer overal kunt krijgen: zoals o.a. een goed pensioen, een prima salaris en periodieke leuke uitjes voor de medewerkers. Om er als werkgever uit te springen zul je dus creatiever moeten zijn om eruit te springen. Je zult dus behalve het vakgebied (als marketeer zul je niet snel als bakker gaan werken) duidelijk moeten zijn in wat jouw bedrijf uniek maakt. Want als er niet te kiezen valt, ben je al snel geneigd om eens verder te kijken in de huidige omstandigheden.
Anders kijken
Tijdens de volgende stap nodigde collega en facilitator Thomas de deelnemers uit om eens echt anders te kijken. Om stelling te nemen met ongemakkelijke uitkomsten zoals: ‘alle manieren om medewerkers geen aandacht te geven’ of ‘alle manieren om hun leven van hun werk af te laten hangen’. In eerste instantie misschien een beetje vreemd. Tegelijkertijd zorgen deze stellingen ervoor dat er anders naar zaken aangekeken kon worden. Een aantal antwoorden prikkelde zo, dat ze omgedacht konden worden naar oplossingen waarbij het bedrijf meer uniek wordt voor bestaande en nieuwe werknemers.
Zelf doen in 7 stappen
Wil je ook uniek worden voor bestaande (en nieuwe) medewerkers? Denk dan eens buiten de gebaande paden. Organiseer een werksessie:
- Nodig een diverse groep medewerkers uit.
- Start met het in kaart brengen van wat er al is.
- Breng de aannames in kaart.
- Daag deze aannames uit met sterke ‘wat als’ statements
- Brainstorm de ideeën die uit deze statements komen
- Maak met een van deze ideeën een vertaling naar de praktijk.
- start met experimenteren
Zorg dat je wat te kiezen hebt!
Medewerkers zijn (net als klanten) mensen. Voor je klanten ben je dag en nacht in touw om ze wat te kiezen te geven. Om net even anders te zijn dan de concurrent. Dat geldt eigenlijk precies hetzelfde met jouw medewerkers. Als je betrokken medewerkers wilt, zul je wat te bieden moeten hebben. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Waarom zou ik als werknemer voor jou moeten (blijven( kiezen? Maak werk van je propositie als werkgever. Wij helpen je daar graag bij!
Photo by Dan-Cristian Pădureț on Unsplash