De (financiele) wereld heeft te maken met een gebrek aan vertrouwen. Het wordt tijd om dit vertrouwen weer te verdienen. Elke samenwerking, of het nu intern of extern is, of het nu gaat om verkoop of administratie, het is alleen succesvol als je bouwt op vertrouwen. De eigenaar van HubSpot, Brian Halligan is een specialist als het gaat over bouwen van van vertrouwen en geeft 5 tips hoe je dit kunt realiseren.
1. zorg voor transparantie en consistentie
Deel informatie open en regelmatig. Zo gebruiken mensen het als ondersteuning. Doe je dit niet, dan weten ze zeker dat je wat te verbergen hebt. Kleine lettertjes waren altijd al een uitdaging in onze branche en de affaires van de afgelopen jaren hebben niet meegewerkt. Het is tijd om duidelijk, open en helder te communiceren.
2. vertel echte en relevante verhalen
Deel verhalen die vertellen wie je bent, hoe je bent omgegaan met moeilijke beslissingen. Zo begrijpen mensen wie je bent, waar je voor staat en kunnen ze accepteren wie je bent. Mensen vullen leegtes in met eigen aannames. Dat doe jij bij anderen, dus anderen ook bij jou. Zorg voor een waarheidsgetrouw verhaal. Minimaliseer mogelijke eigen eigen interpertatie zodat het echte verhaal duidelijk wordt.
3. vier het individu
Laat mensen zien wie je echt bent en accepteer anderen zoals zij zijn. Authenticiteit is de kortste route naar vertrouwen en de meest zekere om deze te behouden. Mensen blijven graag in hun eigen comfortzone. Je kunt ze veroordelen, je kunt ook luisteren naar hun wensen en behoeften. Wees empathisch en bekijk hoe je individuele behoeftes tegemoet kan komen.
4. Geef een voorproefje
Deel je visie en waarom je dit wilt halen. Zorg dat de mensen om je heen de juiste verwachtingen hebben. Hierdoor wint angst niet en weten je personen om je heen waarmee ze je moeten helpen. Onzekerheid is niet leuk en is een basis voor wantrouwen. Laat je mensen zelf de open ruimtes invullen, dan zijn ze geneigd de meest negatieve optie te kiezen. Zeker als ze het gevoel hebben geen invloed te hebben.
5. Delegeer verantwoordelijkheden tijdig en vertrouw (je) mensen
Hou niet alles in eigen handen. Delegeer verantwoordelijkheden. Geef vertrouwen aan de mensen waaraan je deze delegeert. Vertrouw je klanten zoals je jezelf vertrouwd wilt worden. Vertrouwen start bij het geven ervan. Vertrouwen wint bij bewijs en referenties, maar als de basis niet goed is kunnen de mooiste referenties het niet beter krijgen.