Alle ondernemers hebben dromen. Heb je een startup? Dan is dit vaak het enige houvast om tot je gewenste uitkomst te komen. Ben je echter al (wat) langer ondernemer, dan verzand je vaak in de waan van de dag. Heb jij dan geen droom? Natuurlijk wel! Maar je komt vaak niet toe tot de noodzakelijke beweging. De actie wordt beperkt tot de ‘noodzaak’ van de dag. Je hebt een plafond bereikt. Een plafond die je kunt doorbreken.
Hoe mooi wil jij de wereld achter laten?
De mens is uniek in het creëren van niets naar iets. Ondernemers doen dit iedere dag. Wat is de reden dat jij bent begonnen met ondernemen? Of wat is de reden dat jij wilt beginnen? Wat wil jij betekenen? Welke impact wil je maken? Wat laat jij achter? Jij bent een ondernemend mens met de wens om te groeien. Met je bedrijf, als persoon. Je wilt werken met hart, hoofd én handen. Bouwen aan en in een betekenisvolle maatschappij. En daarin actief jouw steen bijdragen. Gedreven uit jouw betekenis, waarden en je te behalen doel.
Ben jij klaar om van ondernemen een feest te maken?
Lees meer…
Het starten als ondernemer is een droom van velen. Je hebt een idee, een plan en/of gewoon een enorme passie voor je vak. Je bent goed en je ruikt de ‘vrijheid’ van ondernemerschap. Je legt je ideeen voor bij vrienden en bekenden. Allemaal zijn ze (op de enkeling die altijd negatief is na) enthousiast: ‘dit wilt iedereen hebben!’ Dus je zegt je baan op en wordt de volgende succesvolle ondernemer… of niet?
2015 is al bijna weer voorbij. Tijd voor de beste wensen en een knallend goed nieuw jaar. De kerstborrels zijn begonnen en de meeste organisaties kijken terug naar het afgelopen jaar. De nadruk ligt daar vaak op wat niet goed is gegaan en wat er volgend jaar beter kan en moet. En dat is in dit klimaat eigenlijk heel jammer. Het wordt tijd dat we een feestje gaan vieren van wat allemaal wel gelukt is. Want daar krijg je energie van. Energie die hard nodig is voor een steeds sneller veranderende wereld.
Waag de sprong!
Je hebt mooie ideeën voor jezelf en je bedrijf. Je wilt een enorme sprong nemen en bent klaar om oude patronen en gewoontes los te laten. Je wilt voorbij de bullsh*t van alledag en gepassioneerd en geinspireerd aan de slag met je onderneming. Alles eruit te halen wat erin zit! Er echt voor gaan, zonder rem erop! Schrijf je dan snel in voor de Next Step LEAP! Voor entre- en intrapreneurs!
“Je bent vaak te druk om je koers als ondernemer te bepalen en vast te houden. Ik was in ieder geval te veel in de greep van de alledaagse dynamiek en nam daar geen tijd voor. Toen ik terugkwam uit Roemenië was mijn eerste beslissing dat ik niet meer standaard avonden en op zaterdagen zou doorwerken. Ik wilde mezelf de tijd en de rust gunnen om de dingen te ontdekken en te doen die ik echt leuk en belangrijk vind.”
“Het was een rijke ervaring. Een mooie balans tussen spiritualiteit en zakelijkheid. Als business developer en bankier heb ik ruim 20 jaar in een cocon geleefd. Het was noodzakelijk om daaruit te breken. Ook omdat ik aan de slag wil met een groots zakelijk plan.
“Het was een bijzonder en heel intens jaar. Wat heeft het me opgeleverd? Dat ik geholpen ben te focussen op waar mijn bezieling ligt. En als ik kijk naar het verschil ‘voor en na’: inmiddels heb ik mijn bedrijfsaandelen verkocht en ben ik opnieuw iets voor mezelf gestart. Maar voor mijn gevoel begint het nu pas echt.”
Lees meer…
Brett Davidson heeft met zijn methode een grote basis gelegd voor de begeleiding die wij nu doen voor financieel adviseurs in Nederland. Natuurlijk hebben we veel vertaald naar de Nederlandse markt, maar de basis is altijd gebleven. Hij vroeg mij om een gastblog te schrijven voor zijn site in Engeland. Hier kan je deze verder lezen:
Every entrepreneur wants to create value for customers and a lot of work usually goes into creating a value proposition that attempts to do just that. Often this is where vague descriptors like personal, independent, professional and accessible come into the picture. Since everyone uses these terms (or terms which are similar) when describing their business, the customer doesn’t have much choice but to fall back on something they can actually compare: either the apparent price you charge, or your investment performance.
Lees hier verder.
Met co-worker Ivo Valkenburg hebben we o.a. ook een prachtige internationale locatie in huis voor bijvoorbeeld de Next Step Factory Business Accelerator. Afgelopen maand is Petra van Vliet daar geweest en schrijft een prachtige blog over de locatie, de mensen en de omgeving. Ze schrijft op haar blog een geweldige sfeerimpressie over haar beleving van het prachtige Transilvania:
Koeienbellen rinkelen vriendelijk. Ik blijf even stilstaan om ernaar te luisteren. Vroeger wilde ik altijd Heidi zijn in de bergen. Dit gevoel komt daar dichtbij. Ik kijk uit uit over het prachtige heuvellandschap van Transsylvanië. Een plek waar ik tot voor kort nog geen enkel beeld bij had. Dreigende wolken hangen boven de bergen maar wij vertrouwen erop dat ze ons met rust zullen laten en wij deze wandeling droog zullen voltooien. De frisse berglucht waait in mijn gezicht en soms komt in een vlaag de geur van een haardvuur voorbij.
Na een dag waarin we gewerkt hebben en het ook flink regende komt de zon achter de wolken vandaan en maken Ivo en ik nog even van de gelegenheid gebruik om tijdens een flinke wandeling een frisse neus te halen. De stilte wordt alleen verbroken door de koeienbellen, wat vogeltjes en onze voetstappen.
Lees hier verder…
Het delen van kennis en informatie is niet altijd even makkelijk. Zeker als het gaat om het delen van valkuilen waar je zelf last van hebt (gehad). Samen met Thom Boot, Femke de Jong en Jan Selen mocht ik de afgelopen Inspiratiedag voor ambassadeurs faciliteren. Het doel van deze middag was om mogelijkheden te onderzoeken om elkaar te behoeden voor de vijf meest voorkomende valkuilen bij het ondernemen (binnen of buiten een organisatie).
De valkuilen die we wilden bespreken waren:
- wachten tot het de juiste tijd is (die is het nooit… of altijd)
- wachten tot je alles weet (je weet nooit genoeg, of het is altijd genoeg)
“NIET JIJ, MAAR JE KLANTEN
ZITTEN AAN HET STUUR”
Drie jaar geleden besloot Stellema Advies in Kollum het roer om te gooien en een nieuw business model door te voeren. Met succes, want inmiddels is het rendement flink en is de klanttevredenheid toegenomen. Tien brandende ondernemersvragen aan Klaas Jan Stellema, mede-eigenaar van het Friese advieskantoor.
Jelle Bartels, Next Step Factory”
Help, mijn klanten betalen mij niet!
Sinds de invoering van het provisieverbod zijn veel financieel adviseurs vol overtuiging begonnen met het omzetten van hun business- en verdienmodel. In lang niet alle gevallen leidt de transitie tot het verwachte resultaat. Waar gaat het mis?
Jelle Bartels, Next Step Factory”
Een business model met volmacht is voorbij
Begin maart gaf Aegon aan te stoppen met het volmachtkanaal. Hierdoor ontstaat er direct handenvol werk voor partijen die met een volmacht werken. Op dit moment lijkt het een oplossing om de lopende afspraken zo snel en makkelijk mogelijk onder te brengen bij een andere partij die nog wel mogelijkheden biedt. Is dat een goede strategie of zal het een lapmiddel blijken?
Studenten van Hogeschool Rotterdam kregen de opdracht een verbeterplan te schrijven voor een grote sportartikelenwinkel. De vraag was of het Business Model Canvas daarbij effectief en succesvol kon worden ingezet om de huidige situatie te analyseren en een toekomstige waardepropositie te realiseren.
Ondernemen met hart, hoofd en handen!
Heb jij ook mooie ideeën voor jezelf of je bedrijf? Zou je een enorme sprong willen maken? Klaar om oude patronen en gewoontes los te laten en geïnspireerd je toekomst in te vullen? Alles eruit te halen wat erin zit? Nu echt ervoor gaan zonder rem erop? Schrijf je dan snel in voor de Next Step Business Accelerator! Voor entre- en intrapreneurs!
Een particuliere relatie maakt niet meer alleen gebruik van internet om zich te oriënteren. Steeds vaker worden verzekeringen ook via internet afgesloten. Tijdens een workshop hebben wij 80 adviseurs gevraagd om mee te denken en eens op de stoel te gaan zitten van de klant. Dit is het resultaat!
Als alles mogelijk is…
Vaak kom ik ondernemers tegen waarbij de ‘harde’ kant van het ondernemen gepaard ging met vragen als ‘Waar doe ik het nu eigenlijk voor?’, ‘Is er een betere versie van ondernemen denkbaar?’, ‘Waar is mijn diepgaande liefde en passie voor mijn bedrijf gebleven?’ en ‘Wanneer ben ik gelukkig?’
De ondernemers van Next Step Factory geloven in verbinden en ontwikkelen. Iedereen staat daarbij vrij om samenwerkingen aan te gaan en te onderzoeken of deze van een nog grotere waarde kunnen zijn voor onze klanten. Continue Reading…
‘Marcel, heb je een nieuwe accountant voor mij?’. Met enige verbazing ontving ik dit verzoek via een van mijn klanten. Je kunt je voorstellen dat ik schrok van dit verzoek. Ik vroeg mij af wat er was gebeurd. Een belletje loste het hele vraagstuk op: door mijn nieuwe samenwerking dacht deze klant dat ik geen accountancy meer deed! Continue Reading…
Deze week maakte ik aan mijn relaties via mail en social media bekend dat Jelle Bartels en ik ons bedrijf samenvoegen. We gaan verder onder de naam Next Step Factory.
De reacties waren overweldigend en allemaal zeer positief. Met enige verbazing kijk ik terug op een week van onvoorstelbaar veel reacties. Daarom wil ik iedereen bedanken die mij in afgelopen week heeft gefeliciteerd. Het geeft maar weer de bevestiging dat wij een stap in de goede richting hebben gemaakt. Continue Reading…
Als ondernemer wordt ik dagelijks verleid tijd te steken in (nieuwe) samenwerkingen, (netwerk)gesprekken, uitdagingen, mailverkeer, social media en ga zo maar door. Er zijn van die dagen dat ik het gevoel heb erg hard te hebben gewerkt, maar eigenlijk geen idee heb waaraan. Hoe dat komt? Gebrek aan focus. Continue Reading…
Ontredderd kijkt elke vastgoedondernemer naar zijn pand(en). Wachtend op betere tijden woekert onkruid in de tuinen en staat het gras tot aan zijn oksels. Een groot bord op het pand en een spandoek achter de ramen schreeuwen: te huur, kantoorruimte per m2. Maar zijn pand blijft leeg… heel leeg. Continue Reading…
De (financiele) wereld heeft te maken met een gebrek aan vertrouwen. Het wordt tijd om dit vertrouwen weer te verdienen. Elke samenwerking, of het nu intern of extern is, of het nu gaat om verkoop of administratie, het is alleen succesvol als je bouwt op vertrouwen. De eigenaar van HubSpot, Brian Halligan is een specialist als het gaat over bouwen van van vertrouwen en geeft 5 tips hoe je dit kunt realiseren. Continue Reading…
Ondernemen gaat niet zonder risico. Bekijk daarom goed wanneer je pas actie onderneemt. Veel ondernemers lijken pas actie te nemen als voor het gevoel 100% ‘goed’ is. Terwijl 80% voor een ander is, is voor de ondernemer al vaak 100%! Continue Reading…
Staatssecretaris Weekers van Financiën komt ondernemers die tijdelijk weinig geld hebben tegemoet, zij kunnen makkelijker uitstel van betaling krijgen bij de belastingdienst. Let op; van uitstel komt geen afstel en er is rente verschuldigd. Continue Reading…
Alweer ruim een week geleden was ik aanwezig bij PUURervaren van Judith Webber. Iedereen lijkt moeite te hebben om mensen te enthousiasmeren voor hun events: kaarten gratis worden weggegeven en mensen worden bijna aan de haren getrokken door allerlei sponsors. Continue Reading…
Het nieuwe jaar komt eraan. Voor veel is dit de periode voor goede voornemens en nieuwe doelen. Deze 7 tips zorgen dat je weer sneller je doelen kunt bereiken.
Succesvolle ondernemers zijn niet alleen gepassioneerd over hun vak, maar werken op een slimme manier naar hun doel. Het boek “Street Smart Disciplines of Succesful People” zet zeven van deze manieren op een rij: Continue Reading…