In tijden van crisis wordt duidelijk of jouw aanbod goed genoeg is om te overleven.
Vaak hoor ik tijdens netwerkevenementen collega ondernemers klagen over de zaken die (op zijn zachts gezegd) niet goed gaan. Natuurlijk begrijp ik dat een terugloop in inkomsten erg vervelend is. Ik vraag dan meestal wel wat ze eraan gedaan hebben om het op te lossen. In veel gevallen is de oplossing de verlaging van prijs. Op de korte termijn lijkt dit misschien wat geld op te leveren, maar een lang leven heeft dit niet. Als je nu tenslotte wel de prijs omlaag kan doen, waarom kon je dat eerder dan niet?
Vaak heeft het zin om eens goed naar je aanbod te kijken. Lost wat je biedt daarwerkelijk een behoefte op van je klant? Brengt het de klant dat stukje extra waarvoor ze willen betalen? Beperk je dan niet tot je eigen mening. Jij zal het een topaanbod moeten vinden. Je hebt tenslotte je hele bedrijf erom heen gebouwd.
Vraag het eens aan je klant en luister goed. Je zal verbaasd zijn wat zij je laten weten. Als je daar goed op inspeelt zou je bedrijf het laatste stukje(??) van de crisis wel eens kunnen overleven.