Uiteindelijk is er maar één business model: weten wat een klant wilt!
Natuurlijk kan je gaan proberen iets te verkopen wat geen enkele klant wilt. Misschien ga je er ook nog een aantal overtuigen dat ze het werkelijk nodig hebben. Maar wordt het een bedrijf?
Je kan je ook laten overhalen door je partners (de mensen die je nodig hebt om je aanbod aan de klant te doen). Zij hebben misschien ogenschijnlijk mooie producten en jij wilt ze te vriend houden. Dus zet je deze producten in je etalage. Maar wat nu als je klanten daar helemaal niet op zitten te wachten?
Misschien kan je je marketing wel laten aansluiten op je product (of op het product van je partners). In de huidige snelle wereld zal je dan alleen erg veel geld nodig hebben om deze succesvol te promoten onder je klanten en ze te overtuigen dat ze het ook echt nodig hebben (en wat nu als zij vinden van niet?).
Misschien werkt de prijs dan? Met een hogere prijs heb je minder klanten nodig om je doel te bereiken. Maar als die prijs nu niet bij je klanten past? Met een (te) lage prijs heb je een grotere kans op afname. Maar door de grote(re) afname kan je niet meer leveren wat je klant echt wilt?
Welk business model je ook start, je moet de wensen van je klanten begrijpen om succesvol te zijn. Zonder gehoor te geven aan hun wens heb je geen kopers voor je product of service en dus geen bedrijf.
of je brengt iets op de markt wat je klant nog niet kent. En dus ook nog geen behoefte aan heeft…
En als je dat dan op de markt brengt heb je geen onderzoek gedaan of het zou aanslaan?
In het klein ontstaat een dergelijk product vaak uit de behoefte van de ondernemer(s) zelf. Zij missen iets dat ze graag willen hebben. In eerste instantie zijn zij dus zelf de klant. Ze hebben dan vaak de overtuiging dat er meerdere mensen dat product wensen. Kijk bijvoorbeeld eens bij http://www.aanmelder.nl. Een paar studenten organiseren evenementen, maar hebben niet direct de benodigde (makkelijke) software om dit te regelen. Dus maken ze het zelf en zetten het (commercieel) uit.
Dus ook dan geldt er een wens van de klant. Ook als de klant het (nog) niet kent.