“NIET JIJ, MAAR JE KLANTEN
ZITTEN AAN HET STUUR”
Drie jaar geleden besloot Stellema Advies in Kollum het roer om te gooien en een nieuw business model door te voeren. Met succes, want inmiddels is het rendement flink en is de klanttevredenheid toegenomen. Tien brandende ondernemersvragen aan Klaas Jan Stellema, mede-eigenaar van het Friese advieskantoor.
Jelle Bartels, Next Step Factory”
Klaas Jan Stellema en Dick Keizer van Stellema druk met alles en iedereen. Niet alleen de eigenaren, maar het hele team
ervaart druk in de werkzaamheden. Ze willen graag aan iedereen de beste service leveren en lopen daar langzaam maar zeker in vast. Steeds vaker hebben de eigenaren het gevoel dat de klanten het ritme van het kantoor bepalen en niet zijzelf. Topklanten moeten steeds vaker onnodig wachten, omdat kleinere klanten net zoveel tijd vragen. De behoefte om naar een ander business model om te gaan wordt steeds groter en in oktober van dat jaar besluiten ze het avontuur aan te gaan. Inmiddels is in 2014 het rende-
1. Hoe groot was je klantenbestand in 2011 en hoe groot is het nu?
“Onze portefeuille – het klantenbestand – is de laatste
jaren eigenlijk nauwelijks veranderd. Toen we begonnen met het nieuwe business model dachten wij dat we min- der klanten zouden krijgen, tegen een hoger rendement. Dat waren ook de algemene geluiden in de branche des- tijds. De praktijk wijst uit dat het aantal klanten eigenlijk gelijk gebleven is, maar dat we onze tijd…..
Dit artikel is verschenen in New Financial Magazine. Om het hele artikel te lezen kun je het bestand downloaden als pdf of online bekijken op Isuu.