Help, mijn klanten betalen mij niet!
Sinds de invoering van het provisieverbod zijn veel financieel adviseurs vol overtuiging begonnen met het omzetten van hun business- en verdienmodel. In lang niet alle gevallen leidt de transitie tot het verwachte resultaat. Waar gaat het mis?
Jelle Bartels, Next Step Factory”
‘Mijn klanten willen helemaal niet betalen!’ roept Otto tijdens onze eerste kennismaking. Otto is eigenaar van een middelgroot allround advieskantoor (alleen pensioen- en hypotheekdossiers heeft hij uitbesteed). Zijn focus ligt sinds 2014 vooral op zakelijke klanten. Zijn portefeuille heeft vanuit het verleden een groot deel particuliere relaties (70%). In het eerste kwartaal van 2014 heeft Otto met hulpmiddelen van gerenommeerde partijen in de markt zijn uurtarief berekend. Daarna heeft hij samen met zijn adviesteam dit uurtarief uitgezet bij een aantal zakelijke klanten. Na een testperiode van ongeveer 2 maanden is er nog geen enkele klant overgegaan naar zijn nieuwe tarief. Wat is er aan de hand?
Na de zomervakantie van 2014 hadden Otto en ik een afspraak over deze uitdaging. Na een korte kennismaking en het voorleggen van zijn ‘probleem’ hebben wij samen de genomen stappen bekeken. Op hoofdlijnen zag het er allemaal goed uit:
Lees verder op Issuu
Dit artikel is verschenen in VVP magazine. Om het hele artikel te lezen kun je het bestand downloaden als pdf of online bekijken op Isuu.