Vandaag lees ik dat de werkdruk binnen de financiële dienstverlening als erg hoog wordt ervaren. Waar dit een aantal jaar nog werd afgedaan als onzin en “schandalig” rapport, is er nu in ieder geval oog voor deze uiting van onvrede. Dat is al wat. Maar wat zegt dit onderzoek nou echt?
2 oorzaken
Volgens de ‘knappe’ koppen zijn er 2 oorzaken:
- de verzwaarde (internationale) regelgeving én
- de hoge omzet die behaald moet worden, ondanks de slechte markt.
Wauw… in 2 zinnen staat direct op de kaart waar het hele wantrouwen in de financiele dienstverlening mee gestart is en dat er nog niets geleerd is. Deze zinnen vatten samen wat de oorzaak en het gevolg is en hoever we ondertussen zijn… niets opgeschoten dus.
De verzwaarde regelgeving is te wijten aan de alsmaar groter wordende omzethonger van alle partijen. Door de wens tot grotere omzetten en hogere winstmarges werden er producten bedacht die (misschien?) niet helemaal in het belang van de klanten waren. Toen deze klanten hier eenmaal achter kwamen, nam het vertrouwen enorm af en vielen de financiële sector van zijn voetstuk.
Wakker worden!
Je zou denken dat de harde klappen die gevallen zijn (en nog steeds vallen) de sector hebben wakker gemaakt. Dat de sector de zaken inmiddels zou hebben omgedraaid:
- hoe presteren wij beter dan de regelgeving die ons wordt opgelegd.
- welke omzet cq winst hebben we nodig om een gezond bedrijf te runnen.
Niet uitgaan van verplichtingen dus, niet uitgaan van een omzet die alsmaar hoger moet. Maar jezelf de vraag stellen wat je als bedrijf aan omzet nodig hebt om alle belanghebbenden tevreden te maken en houden! Je afvragen op welke manier je in de wereld gezien wilt worden in plaats van het voorbeeld van het eeuwige graaien te zijn. Meer omzet kan en mag nergens (en zeker niet in de financiële sector) het motief zijn van een onderneming.
Tijd voor andersom!
Het is een prachtige tijd om met een nieuwe bril en verfriste blik te kijken naar je bedrijf. Om stoere stappen te nemen naar een nieuwe manier van ondernemen. Om het vertrouwen dat je verdient weer terug te winnen. Om met opgeheven hoofd aanwezig te zijn op verjaardagen en partijen.
Het is tijd voor andersom!
Niet geloven?
Een speciale naschrift voor personen die niet geloven dat het anders kan:
- Gratis telefonie kon ook niet (Skype)
- Een bestseller uitgeven zonder uitgever kon niet (Business Model Generation)
- De muziekindustrie online laten samenwerken kon niet (Apple)
- Met een gratis zoekmachine een van de grootste bedrijven worden van de wereld… kon ook niet. (Google)
(Blog gepost op het New Financial Forum)