De mogelijkheden voor de toepassing van de kennis uit het boek Business Model You zijn bijna onuitputtelijk. Afgelopen dinsdag ontving ik het boek, waar door de schrijver en co-creators (328 mensen uit de hele wereld) met ziel en zaligheid aan is gewerkt in handen. Woensdag begon ik met lezen (het is toch weer anders om het boek in handen te hebben dan het online te lezen) en vandaag heb ik het uit. Wat een prachtige voorbeelden en mogelijkheden zie ik voor de toepassing van de verkregen kennis via dat boek.
Zonder volledig te willen zijn hieronder een overzicht van de mogelijkheden:
De werknemer:
Er wordt steeds meer verantwoording gevraagd van een werknemer om zijn beroep uit te oefenen. Ik merk dat het voor werknemers lastig kan zijn om te verwoorden wat zij voor toegevoegde waarde bieden. Niet alleen binnen werk, maar ook in privé. Het canvas biedt op een zeer overzichtelijke en visuele manier overzicht in de waarde die je als werknemer toevoegt bij een bedrijf. Voor een werkgever heeft dit overzicht als voordeel dat het heel helder wordt waar iemand het beste met zijn passie en talenten kan worden ingezet. Het kan helpen om een werknemer daar te ondersteunen waar zijn werkelijke passie ligt en daardoor een nog betere werknemer binnen het bedrijf te krijgen.
De ondernemer:
Als ondernemer ben je van grote waarde voor je bedrijf. In de praktijk kom ik maar weinig ondernemingen tegen (zeker in het MKB) die door zouden draaien als de ondernemer uitvalt. Meer dan eens kom ik ook ondernemers tegen die een groot deel van hun dag allemaal werk doen dat ze niet leuk vinden. Door het invullen van dit Canvas ontstaat er duidelijkheid op wat je allemaal doet. Wat je daarvan leuk en wat je daarvan minder leuk vindt. Hierdoor krijg je een mogelijkheid om te gaan werken naar een model waar je voor het grootste gedeelte weer met passie gaat ondernemen (want daar was het toch allemaal om begonnen?). Een ingevuld model geeft je een handvat voor keuzes: welk werk ben je goed in en wil je zelf doen en welk werk zou je willen uitbesteden aan anderen (omdat jij dat niet leuk vindt en de ander daar waarschijnlijk beter in is?).
De werkgever
Het is een groot goed om te weten wat de passie en talenten van je medewerkers zijn. Als je je medewerkers tenslotte kan inzetten op waar ze goed in zijn komt dit uiteindelijk het hele bedrijf ten goede. De medewerkers hebben meer plezier, de klanten worden beter geholpen en de uiteindelijke opbrengsten zullen verbeteren. Door je medewerkers samen hun eigen Business Model You te laten maken krijgen ze ook een gezamenlijke taal. Met deze “taal” kunnen ze elkaar beter begrijpen en daar ondersteunen waar wenselijk is. We moeten hiermee wel oppassen… werk zou wel eens leuk kunnen gaan worden :).
De zelfstandig professional (of ZP-er of ZZP-er)
Niet elke ZP-er heeft het makkelijk. Zeker in de huidige tijd niet. Marges, omzet en winst liggen onder druk. Hoewel ik vaak met ZP-ers praat en vraag wat ze voor mij kunnen betekenen wordt dit vaak beantwoord met wat ze doen in plaats van wat het voor mij zou kunnen doen. Bij sommige beroepen is dat niet een heel groot probleem, maar in de dienstverlening kan het nogal lastig zijn om dan te bepalen of je de juiste persoon bent waarmee je zou willen samenwerken.
Wat het Business Model You voor jou kan betekenen kan ik het beste illustreren met een voorbeeld uit het boek zelf. Mika vertaalt documenten van Japans naar Engels. Haar belangrijkste klanten zijn advocatenkantoren. In haar aanbod had zij staan: vertalen van documenten van Japans naar Engels. De facilitator vraagt haar: “Wat doet dat voor je klant?” Waarop Mika antwoord: “Ze kunnen de noodzakelijke documenten lezen”. Waarop de facilitator opnieuw vraagt: “wat doet dat voor je klant?”. Mika denkt even na en zegt: “Het helpt ze de zaak winnen omdat ze begrijpen wat ze lezen”.
Het vertalen van documenten zelf is geen aanbod, maar een activiteit die je doet om waarde te creëren voor de klant. Het is als ZP-er van het grootste belang dat je exact weet wat je voor waarde levert aan je klant. Business Model You geeft je een visueel gereedschap omdat voor jezelf helder(der) te maken. En dus voor je klant.
Kijk ook op Business Model You, facebook, of twitter